Centrum för kultur och hälsa
Permanent URI for this communityhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/52147
Browse
Browsing Centrum för kultur och hälsa by Issue Date
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Kulturmöten utan gränser - modeller för att skapa kvalitet i äldres vardag(2016) Johansson, Barbro; Sjölander, Annica; Centrum för kultur och hälsaItem Playfulness - ett pilotprojekt inom scenkonst och hälsa(2016) Widell, Gill; Gamble, Amelie; Centrum för kultur och hälsaItem Kultur och hälsa inom utbildningar vid Göteborgs Universitet(2016) Falk, Hjalmar; Institutionen för kultur och hälsaFöreliggande rapport utgör en undersökning av kursverksamheten vid Göteborgs universitet. Syftet har varit att kartlägga förekomsten av kurser med kultur och hälsa-tematik vid lärosätet under perioden höstterminen 2014 till höstterminen 2015. Undersökningen har genomförts på uppdrag av Centrum för kultur och hälsa under våren och sommaren 2015. Urvalet av kurser har skett via sållning genom upprättandet av distinktioner mellan olika förståelser av begreppen kultur respektive hälsa. Jag menar att båda begreppen låter sig förstås i en snävare och en vidare bemärkelse. För undersökningen blev det relevant att formulera kriterier som stipulerar att utbildningar vid vårdvetenskaplig fakultet blir aktuella om de intresserar sig för kulturteman i både snäv och vid bemärkelse, alltså såväl för konst som för människans existentiella livsvärld. Utbildningar vid andra fakulteter blir dock relevanta om de anknyter till snävare hälsoteman, alltså i bemärkelsen frånvaro av sjukdom. Efter en första genomgång av programverksamheten vid universitetet kom undersökningen att inrikta sig på att särskilt identifiera och lyfta fram fristående kurser på området. Orsaken till detta var att kurser med kultur och hälsa-tematik inom ramen för utbildningsprogram uppvisade en klar koppling just till program och praktiska behov bland de professioner som de utbildar för. De fristående kurser som kunnat identifieras har i högre grad ett mer Sammanfattning 5 tydligt intresse inriktat på just intersektionen kultur och hälsa, i vidare och/eller snävare bemärkelse. Dessutom är det troligt att just fristående kurser skulle vara en lämplig form för nya kursinitiativ om sådana skulle vara aktuella, vilket gör utbudet av och erfarenheterna från just fristående kursverksamhet på området särskilt relevant. Somliga av de nedan uppräknade kurserna ges dock både som fristående och inom ramen för program. Undersökningen identifierar följande kurser som tydliga bärare av kultur och hälsa-tematik: • ”Begrepp av betydelse för personcentrerad vård – filosofiska grunder” (SV00011), 7,5 hp, vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa. • ”Existentiella frågor i hälso- och sjukvården” (OM3108), 7,5 hp, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa. • ”Global hälsa” (FHX860), 7,5 hp, Institutionen för medicin. • ”Hälsa, medicin och samhälle 1750–1950” (HI1627), 7,5 hp, Institutionen för historiska studier. • ”Hälsa: natur, kultur och livsrytm” (MU1605), 15 hp, Museion vid Institutionen för globala studier. • ”Personlighet, hälsa och socialpsykologi” (PC1245), 15 hp, Psykologiska institutionen. • ”Musik, människa och hälsa” (MV2113), 7,5 hp, Institutionen för kulturvetenskaper. • ”Personcentrering inom hälso- och sjukvård samt omsorg” (PCV010), 7,5 hp, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa. • ”Världen i vården och vården i världen – mångkulturella möten och interkulturell kommunikation i hälso- och sjukvård” (OM3203), 7,5 hp, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa.Item Dramapedagogik i vårdutbildning - sjuksköterskestudenters lärande i omvårdnad med fokus på bemötande och kommunikation(2016) Berg, Linda; Höglund Arveklev, Susanna; Larsson, Stina; Lepp, Margret; Centrum för kultur och hälsaden här rapporten beskriver ett dramaprogram som utvecklast av författarna och riktar sig till alla som söker kunskap om hur dramapedagogik kan användas i vårdutbildning. Rapporten är tänkt att användas som ett pedagogiskt verktyg. Den inleds med ett kapitel om att utbilda sig till sjuksköterska och följs av ett kapitel om omvårdnad. Därefter följer ett kapitel om drama, en struktur för lärande och beskrivning av ett dramaprogram, och ett kapitel som ger röst åt studenters erfarenheter av att arbeta med drama, för att fördjupa förståelsen av särskilda delar i sjuksköterskeutbildningen. Slutligen följer ett kapitel med avslutande reflektion kring dramapedagogik i vårdutbildning. Rapporten handlar om hur ämnena omvårdnad och dramapedagogik kan integreras och användas för att stödja studenters lärande. Rapporten belyser ett undervisningsmoment i kursen Omvårdnad vid hälsa och ohälsa (30 hp), under termin 3 i sjuksköterskeprogrammet vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Undervisningsmomentet med drama har genomförts åtta gånger per år av författarna sedan hösten 2010. Momentet innefattar temat ”kommunikation inom omvårdnad”, med fokus på tolkning och reflektion utifrån situation, berättelse och begrepp. Momentet har utvecklats till ett program som består av sex dramapass, där praktiska dramaövningar och reflektioner varvas för att stödja studenters lärande och för att uppnå kursens lärandemål. Reflektioner 5 sker utifrån en omvårdnadsteoretisk grund som integrerar teori och praktik. Arbetssättet kan även användas för undervisning och lärande vid andra kurser i sjuksköterskeprogrammet likväl som vid andra vårdutbildningar. Omvårdnad som ämne relaterar till patienter och deras närstående i samband med hälsa och hälsoproblem, både vid akuta och långvariga sjukdomstillstånd. Dramapedagogik är ett praktiskt och ett teoretiskt ämne, med en helhetssyn på individen. Drama erbjuder kunskap om hur känsla, tanke och handling samspelar och påverkar varandra i en specifik kontext. I detta krävs undervisningsformer där studenterna får möjlighet att öva, pröva och reflektera kring olika vårdsituationer i en trygg miljö tillsammans med lärare och andra studenter.