Artiklar och rapporter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/78648
Browse
Browsing Artiklar och rapporter by Issue Date
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Personality traits as predictors of early alcohol inebriation among young adolescents: Mediating effects by mental health and gender-specific patterns(Addictive Behaviors, 2019) Boson, Karin; Wennber, Peter; Fahlke, Claudia; Berglund, KristinaThe aim of this study was to predict alcohol inebriation and mental health (internalizing and externalizing problems plus well-being), and potential gender-specific patterns among young adolescents, by a biopsychosocial model of personality traits. Self-reported data from 853 adolescents (479 girls) in Sweden, aged 13-15 years, from the Longitudinal Research on Development In Adolescence (LoRDIA) program were used. Predictions from personality to inebriation and mediating effects of mental health were estimated by means of logistic regression and generalized structural equation modelling. Separated gender analyses were performed throughout the study to reveal potential gender-specific patterns. Externalizing problems, Novelty Seeking and Cooperativeness had independent effects on alcohol inebriation for both genders as well as Harm Avoidance among girls and Internalizing problems among boys. Novelty Seeking and Self-Directedness had indirect effects through externalizing problems and Harm Avoidance and Self-Directedness had indirect effects through internalizing problems for boys. Self-directedness showed an indirect effect through externalizing problems for girls. The combination of an immature character (low Self- directedness and Cooperativeness) with an extreme temperament profile (high Novelty Seeking and low Harm Avoidance) was a predictor of inebriation across gender, both directly and indirectly through mental health. This study contributes with valuable information about gender-specific considerations when developing and conducting preventative interventions targeting psychological risk and resilience factors for early alcohol inebriation among young adolescents.Item Säker ledare – ett samverkansprojekt för att förbättra säkerhetsledarskap och säkerhetskultur i bygg- och anläggningsindustrin(2023) Grill, Martin; Larsman, Pernilla; Rapp-Ricciardi, Max; Räisänen, Christine; Ulfdotter Samuelsson, Amanda; Lundström, Johan; Jonsson, BerndtSyftet med forskningsprojektet Säker ledare var att undersöka hur byggplatschefer påverkas av, och själva påverkar, säkerhetskulturen i svensk bygg- och anläggningsindustri, samt hur platschefers ledarskap kan utvecklas genom individualiserad träning i beteendebaserat säkerhetsledarskap (ITBS). För projektet utformades en longitudinell enkätstudie med tre mättillfällen. Dessutom utvecklades ett ledarträningsprogram för säkerhetsledarskap, som utvärderades genom en randomiserad kontrollerad studie samt en intervjustudie. I forskningsprojektet deltog 68 platschefer från 30 olika byggföretag med sina projektchefer (n = 58) arbetsledare (n = 101) och yrkesarbetare (n = 123). Resultaten indikerar att platschefer påverkar sina arbetsledares säkerhetsledarskap och sina medarbetares säkerhetsbeteenden. Delstudie ett visar att platschefen är rollmodell för arbetsledares säkerhetsledarskap och att arbetsledare formar sitt säkerhetsledarskap efter det ledarskap som deras platschefer utövar, både när det gäller belönande ledarskap och säkerhetsspecifik återkoppling. Delstudie två visar att platschefers säkerhetsprioritering ökar medarbetares voice-beteenden. Resultaten indikerar också att platschefers säkerhetsledarskap påverkas av arbetsledares säkerhetsledarskap och medarbetares säkerhetsbeteenden. Delstudie ett visar att när arbetsledare använder sig av en hög grad av säkerhetsspecifik återkoppling så ökar deras platschefer denna typ av ledarbeteende. Delstudie två visar att när medarbetare uppvisar en hög grad av regelefterlevnad så ökar deras platschefers aktiva lyssnande. Resultaten indikerar även att ITBS påverkar platschefers ledarskap (delstudie tre och fyra). Ledarträning som innehåller beteendeanalys, målformulering, beteendeträning med beteendespecifik återkoppling, hemuppgifter och vidmakthållandeplan bidrar till att öka platschefers användning av positiv återkoppling och aktivt lyssnande samt ett transformativt och belönande ledarskap.