Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
Permanent URI for this communityhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/810
Browse
Browsing Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005) by Subject "affärssystem"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Förstudieaspekter vid implementering av affärssystem(2005) Mobacken, Lars; Melin, Sebastian; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikAtt implementera ett affärssystem är ett komplext projekt som kan innebära stora förändringar i en organisation. Mycket forskning har tillägnats problematiken kring implementering av affärssystem, eftersom många företag misslyckas med att integrera affärssystem med den befintliga verksamheten. Trots detta faktum har våra efterforskningar inte funnit någon övergripande teori eller referensram som belyst problematiken kring planeringen inför implementering, det vill säga förstudien. För att belysa problemet har vi gjort en deskriptiv komparativ analys av IT-koncernen SYSteams syn på förstudie. Uppsatsen har utgångspunkt i det material som framkom under tio intervjuer. Teorin utgick ifrån de fyra olika delarna struktur, uppgift, teknologi och personer (aktörer) i Leavitts ”diamond model”. Vår slutsats är att den påverkansfaktor som delarna i Leavitts ”diamond model” har på en förstudie kan härledas till de fyra aspekterna konsultens kompetens, erfarenhet, resursfördelning och affärssystemets storlek.Item Implementering av affärssystem i små och medelstora företag(2004) Wigren, Nicklas; Stjernlöf, Åza; Göteborg University/Department of InformaticsTillväxten inom området affärssystem är idag störst inom segmentet små och medelstora företag (SMF). Forskning visar att implementeringsprocessen misslyckas i ett stort antal fall och att SMF inte har den ekonomiska styrkan att klara av detta i samma utsträckning som storföretag. Därför behandlar denna uppsats vilka faktorer som ingår i implementeringsprocessen för SMF och undersöker vilket perspektiv forskningen, systemleverantör, återförsäljare och kunder har på processen. Detta görs genom fallstudier med en deskriptiv kvalitativ ansats på 18 stycken olika undersökningsobjekt. Syftet med denna uppsats var att kartlägga implementeringsprocessen för små och medelstora företag och att genomföra en komparativ analys. Resultatet visade att valet av affärssystem och återförsäljare gör att implementeringen får fokus på antingen produkten eller affärsprocesserna hos kunden. Det visade också att kundens ansvar för implementeringsprocessen ökar vid ett produktfokus. ’De företag som ingått i undersökningen har till största del installerat standardsystem där urvalskriterierna främst varit pris och enklare uppgraderingar.Item Outsourcing av affärssystem Undersökning av drivkrafter och outsourcingens framtid(2003) Akervall, Sara; Göteborg University/Department of InformaticsTidigare forskning om outsourcing är väldigt generell, man gör ofta ingen skillnad på olika system eller funktioner. Därför handlar denna studie om outsourcing av affärssystem. Uppsatsen diskuterar om outsourcing av affärssystem kan ses som en tillfällig trend eller om det är något som är här för att stanna. De drivkrafter som ligger bakom outsourcing tas också upp. Underlaget till uppsatsen är tidigare litteratur inom ämnet samt intervjuer med fem olika företag. Ett kvalitativt undersökningssätt har använts för att det lämpar sig vid undersökningar av tolkningar och uppfattningar. Studien visar att det finns mycket motstridiga åsikter både inom litteraturen och i intervjuerna. Argument och drivkrafter kan både ses som positiva och som negativa beroende på hur de tolkas. Även kring huruvida outsourcing av affärssystem är en tillfällig trend eller ej finns olika åsikter, och det visade sig svårt att ge ett entydigt svar. Ett viktigt problem som tydliggjorts under studien är att det är svårt att dra slutsatser om outsourcing av affärssystem om man inte delar upp området i mindre delar. De fördelar, risker och så vidare som gäller för drift gäller ofta inte för utveckling. Framtida forskning behöver göra skillnad mellan olika delar, inte bara mellan olika system, för att kunna dra mer exakta slutsatser.