Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
Permanent URI for this communityhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/810
Browse
Browsing Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005) by Title
Now showing 1 - 20 of 493
- Results Per Page
- Sort Options
Item 12 framgångsfaktorer för en lyckad IS/IT strategi(1999) Lundmark, Johan; Karlsson, Mats; Göteborg University/Department of InformaticsVad är det som gör en IS/IT strategi lyckad? Det är en fråga som har ställts av ADB/Data/IT chefer och forskare inom datorteknikens område mycket länge och som det idag inte finns ett entydigt svar på. I denna uppsats gör vi ett försök att ge ledtrådar till vad som kan göra en IS/IT strategi framgångsrik, även om vi inte kan presentera en absolut sanning i frågan. Tanken har varit att göra en genomgång av det litteraturmaterial som finns om ämnet och plocka ut godbitarna, samt att studera ett företag i vårt fall Morgonbladet. Genom att läsa och studera olika författare och se vad de har sagt, jämföra de olika åsikterna och ta vara på det som skiljer dem åt kom vi fram till en 12 punkters lista med saker att tänka på i arbetet med att få fram en lyckad IS/IT strategi. Några av dessa punkter är: Klargör vad mål/vision/strategi betyder Involvera ledningen från början. De måste vara aktiva genom hela processen Involvera ALL nyckelpersonal i planeringsarbetet IS/IT strategier skall vara kopplade till affärsstrategien Meningen med denna lista är att den kanske kan starta en diskussion och eftertanke i arbetet att ta fram eller revidera en IS/IT strategi.Item 24-timmarsmyndigheten En fallstudie av Sambruk – en kommunal samverkan(2005) Adachi, Yukie; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikInternets utveckling har på senare tid varit explosionsartad. Den privata sektorn var snabbast att utnyttja detta för att effektivisera sin verksamhet. Den offentliga sektorn insåg även potentialen att höja servicen till medborgarna och företag samt effektivisera verksamheten, kallat 24- timmarsmyndigheten. Utveckling har dock gått långsamt speciellt inom den kommunala sektorn bland annat på grund av deras varierande verksamheter och små ekonomiska resurser. Ett antal kommuner initierade därför ett samarbete för utvecklingen av kommunala e-tjänster, kallat Sambruk, där nu sju pilotprojekt pågår. Syftet med denna studie var att öka förståelsen för denna samverkan. Fakta inhämtades genom intervjuer, observationer, litteraturstudier och sökning på Internet. Resultatet av studien visade på stora möjligheter men även på vissa hinder.Item A Framework for the Design of Organizational Decision Support Systems- A Theoretical and Practical Study, Focusing on Group Decision, Support, Knowledge Management and Means of Communication in Organi(1999) Tong Strömberg, Lars; Horndahl, Mathias; Fredman, Jörgen; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikMaking the right decisions and being able to learn from past decision making is important for companies and organizations. Different kinds of support systems, communicational means and management of knowledge can help in achieving this end. Against a background of theories in these and related research areas, this thesis covers a practical and a theoretical part, - the building of an organizational decision support system (ODSS) prototype and an empirical study of current and preferred practices of group decision making, organizational decision support and knowledge management in two organizations. On basis of the findings, a framework for the design of organizational decision support systems is proposed.Item A portal implementation for information sharing: A case study in a pharmaceutical company(2005) Larsson, Johan; Forslund, Joakim; Göteborg University/Department of InformaticsAn organization’s ability to create new knowledge is today regarded as a primary source of competitive advantage and will increase even more in the future. Therefore, an active support of organizations knowledge creation should be prioritised. The existence of “islands of information” makes it harder to efficiently utilize collaboration and the ability to share information. The purpose of this study is to investigate how a fragmented information environment affects information sharing among users and how information sharing between employees can be facilitated through the use of an intranet portal. Our study was performed in an R&D organization where knowledge is generated at a high pace and where collaboration and information sharing, across boundaries as well as on an internal level, are seen as essential components for organizational success. Our study shows that information is primarily shared through informal networks. One conclusion is that informal networks, at least in a short-term perspective, will still be the prominent way of sharing information after an implementation of a new portal. However, important benefits with the portal are that it can bridge distances between geographically dispersed project members. Moreover, effective ways of searching and navigating will promote information sharing because information will be easier to find for users. Also, virtual collaboration tools will enable users to exchange, share and discuss information and knowledge.Item A qualitative study about the effects of Transport Information Systems on the insurance premiums for haulage companies(2004) Granhage, David; Persson, Johan; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikThe last decades the information technology has invaded our society and affected the way we live our lives. In recent years it has also reached the vehicle industry. A tougher competition in the automotive business is driving on the development of IT. The Automotive companies are looking for new ways of differentiate against their customers. IT is a powerful tool to improve the car. The haulage companies have generally low margins, and the need of a more effective transport is getting more obvious. The need of lower fuel consumption, lower communication costs and a more effective rout planning is needed. Transport Information System has been more common in the commercial traffic. The system is used for dynamic navigation – to find the fastest way, to get continuous serviced, to control security systems like brakes, to get detailed information about fuel consumptions and optimize driving behaviour, all of this gives more effective transports. New technology such as GPS and telematics allows for new value propositions in the insurance industry context. In particular the new way of information gathering on risk relevant parameters, through the use of active and passive tags, GPS and telematic leads to these changes, with more accurate information available to insurance companies. They can use this additional information for risk evaluation, dynamic pricing and insurance product customization. This study focus on haulage companies and Transport Information Systems, we will investigate if haulage companies that have a TIS system can get a lower insurance premium. The purpose is to investigate how both insurance companies and haulage companies can benefit from this technique. Such work has not yet been thoroughly examined; therefore we saw a good opportunity to investigate it.Item A Software Architecture Approach to Remote Vehicle Diagnostics(2004) Rydell, Johan; Olsson, Johan; Karimi, Ali; Göteborg University/Department of InformaticsOver the past decades the technological development of vehicles has evolved rapidly and today almost everything in a vehicle is controlled by electronic systems. At present time there are no signs of any weakening regarding this trend. With the maturity of wireless communication technologies it is possible to provide new kind of telematics services. A category of telematics concern vehicle maintenance and these services depend and take advantage of electronic systems in vehicles. Remote vehicle diagnostics is such a service, which provides opportunities to conduct vehicle diagnostics work remotely. For a while now, there has been optimistic expectations on the potential of providing such services to customers among the automotive industry. These expectations have largely been based on the assumption that remote vehicle diagnostics could prevent breakdowns by detecting vehicle problems at an early stage. However, the true potential have yet to be revealed and manufacturers struggle in finding profitable business models. This master thesis studies remote vehicle diagnostics intended for the commercial vehicle aftermarket. Reasons to why remote vehicle diagnostics services have failed to reach a strong market penetration are outlined and explained. We have found that such services are often based on a weak architectural design. Therefore, this study examines how a suitable software architecture, for an aftermarket remote vehicle diagnostics system, should be designed. We argue that such software architecture should focus on a well-prepared flexible design and cost-effectiveness. This study has used an explorative approach towards remote vehicle diagnostics with a clear connection to the thoughts of “Practical Informatics”. The conclusion of our study is presented as several design principles that together contribute to software architecture suitable for the aftermarket. Further, we describe how we have implemented our architecture using prototyping, to validate the architecture in real environment and derivate the accomplishment of “proof of concept”.Item A study of workforce management(2004) Lönn, Stefan; Söderpalm Appelblad, Agneta; Göteborg University/Department of InformaticsThe purpose of this master thesis is to examine the domain of workforce management of mobile workforces. A market inventory of workforce management systems and case studies of how workforce management is practiced have been made. The observations from these studies have been used to develop a number of design implications for the workforce management module in the Ericsson Trouble Management solution. A subset of the design implications have been implemented in the Ericsson workforce management module. A key function in a workforce management system should be to relieve the pressure of the workforce manager. The case study shows that the prerequisite for well functioning mobile workforce management is a good technical infrastructure for both the workforce manager and members of the workforce. Essential functions of a workforce management system are to support the mobile workforce and the workforce administrator in two way communication. This will make reporting of accomplished tasks directly to the system possible instead of via the workforce administrator. In addition to these aspects the market inventory points out a number of features that exists in other workforce management systems. Some of the features presented are; automatic scheduling, future planning, schedule optimization, mobility support and technician workload presentation.Item Acceptanstestning- en jämförelse mellan teori och praktik(1999) Magnusson, Karolina; Göteborg University/Department of InformaticsAcceptanstestning är en viktig del i systemutvecklingens sista fas, testfasen. Det är denna testning, som utförs av kunden, som godkänner eller underkänner systemet. För att skapa en förståelse för acceptanstestning hos kunden har generella riktlinjer beskrivits. Utifrån dessa har en jämförelse gjorts med ett praktikfall, för att utreda om teorin efterföljs i praktiken. Resultatet, som grundar sig på litteraturstudier, en fallstudie och intervjuer, visar att praktiken följer teorin på många punkter, men att den även går sin egen väg, där det faller sig mer naturligt. Det viktigaste som kom fram, är att man inte kan följa de generella riktlinjer som finns till punkt och pricka, utan dessa måste anpassas till varje unikt projekt.Acceptanstestning är en viktig del i systemutvecklingens sista fas, testfasen. Det är denna testning, som utförs av kunden, som godkänner eller underkänner systemet. För att skapa en förståelse för acceptanstestning hos kunden har generella riktlinjer beskrivits. Utifrån dessa har en jämförelse gjorts med ett praktikfall, för att utreda om teorin efterföljs i praktiken. Resultatet, som grundar sig på litteraturstudier, en fallstudie och intervjuer, visar att praktiken följer teorin på många punkter, men att den även går sin egen väg, där det faller sig mer naturligt. Det viktigaste som kom fram, är att man inte kan följa de generella riktlinjer som finns till punkt och pricka, utan dessa måste anpassas till varje unikt projekt.Item ADB-utbildning i Iran. Jämförelse mellan ADB-utbildning i Sverige och i Iran.(1998) Gohar, Dodangeh; Göteborg University/Department of InformaticsEn jämförelse mellan ADB utbildning i Iran och Sverige ur olika aspekter, kunskaps- produktion och samhälleliga funktioner. En utbildning finns i en viss bestämd verklighet, denna verklighet kan beskrivas på olika vis, som en ekonomisk, social och kulturell verklighet. I denna samhälleliga verklighet har utbildningen en bestämd position och uppfyller vissa bestämda syften.Utbildningens funktion växer fram historiskt, förankras materialet och förändras, den gestaltar sig olika för olika individer och grupper i samhället. Vetenskapliga kunskaper som överförs över hela världen har samma innehåll oberoende av de studeras i ett asiatiskt land eller ett nordiskt land, vetenskapliga kunskaper och utbildningar får olikheter när människor utformar och anpassar dem för sina behov och utbildningar får olikheter när människor utformar och anpassar dem för sina behov och miljöer. En utbildning skapas och utformas av samhällets aktuella behov således kan en utbildning vara effektiv i det området som den skapas och utformas för. När två samhällen som utbildningarna utformas i, inte har samma politiska, kulturella och sociala uppbyggnad så kan inte en examensgiltighet för utbildningarna, vara acceptabel.Item Ajax på webben undersökt och analyserat(2005) Wahlin, Andreas; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikEn ny term, Ajax, har dykt upp inom webbutveckling. Den utlovar något fundamentalt nytt för vad som är möjligt på webben, och säger att webbapplikationer nu kan komma nära applikationer man finner i persondatorer, med avseende på smidighet och respons. Detta sker genom asynkron kommunikation mellan klienten (webbläsaren) och servern. Är Ajax något nytt, hur kommer Ajax att påverka webben och finns det existerande teorier som går att applicera på Ajax? Uppsatsen besvarar dessa frågor genom litteraturanalys, och kommer fram till att Ajax inte är något nytt, att det inte kommer att innebära en överdriven revolution för webben (även om det kan bli en stor förbättring) och att det går bra att knyta Ajax till existerande teorier inom mjukvaruarkitektur.Item Amigo - bildbaserad mobil instant messaging Design, utveckling och evaluering(2002) Wridell, Ylva; Windt, Elisabeth; Fabersjö, Helena; Göteborg University/Department of InformaticsThis master thesis aims to provide a new input option for instant messaging (IM) on mobile devices. To make this possible we developed Amigo. Amigo is a mobile instant messaging client for handheld computers that allows handwriting as well as free-form images to be sent between people. This thesis describes the design,implementation and evaluation of Amigo. Our main issue was to examine whether uninterpreted handwriting can be a suitable input method for instant messaging on handheld devices. Our second purpose was to investigate how such an application is used. Recent years there has been a growing interest in the area of instant messaging.The emerging mobile market has resulted in IM software recently becoming available for mobile devices. The input options for text entry on most handheld computers today are virtual keyboards or the use of handwritten text that is interpretable by a character recognizer. However, these input methods are both slow and error prone.Since IM is human-to-human communication and the IM client only is the transferring medium, the computer need not interpret the text in the messages.When adapting IM to mobile devices with a pen-based interface it is possible to use uninterpreted handwriting as input option, since it is not necessary to translate the input into text. To evaluate Amigo we conducted a study at a local university, where 20 students used Amigo for two weeks. Our main findings are that uninterpreted handwriting functions well as input method for mobile instant messaging, and also introduces new ways for people to interact using instant messaging. These are mixed text/image sessions, collaborative drawing and instant gaming. uninterpreted handwriting, digital ink.Item An evaluation of network based sniffer detection; Sentinel(2004) Susid, Daniel; Göteborg University/Department of InformaticsToday, tools for sniffer detection have become a standard part of the security toolkit, used to protect computing assets from hostile attacks. The Open Source Network-based sniffer detection tool Sentinel, is commonly found in various security toolkits, and widely used by administrators. Under normal circumstances, Sentinel detects common non-standalone packet sniffers quite reliably. But, its reliability is still questionable. This due to the fact, that since the introduction of Network-based non-standalone sniffer detection, various counter methods have been suggested, to make sniffers impossible to detect. This research effort tries to evaluate the reliability of Network-based sniffer detection, regarding the various counter methods proposed. The research was conducted by standardized experiments conducted with Sentinel, and a survey examination among system administrators. The major findings of this research are that; Network-based sniffer detection, as it is generally conducted today, can not be considered very reliable. Therefore, sniffers should mainly be fought using prevention not detection.Item Analyser med Microarry-ett förslag till databasmodell(2000) Grahn, Stefan; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikDen molekylärbiologiska forskningens stora problem idag är att kunna finna relevanta samband i all den information som produceras från laboratorier världen över. En av grundförutsättningarna för lösningen på detta problem ligger i lagringen av den biologiska informationen. Arbetet gav en introduktion till begreppet bioinformatik samt en populärvetenskaplig grund till molekylärbiologi. Som lösning på problematiken med lagring och inhämtande av information på ett forskningslaboratorium, redovisades en databasmodell att tillämpas vid laborationer för analys av genuttryck med microarray teknik. Modellen fungerar också som en mall för andra typer av molekylärbiologisk forskning. Arbetet rekommenderade också ett initiativ till ett gränsöverskridande samarbete mellan Institutionen för informatik och institutioner inom den medicinska forskningsvärlden.Item Animationsdesign för algoritmvisualisering(2000) Wessberg, Håkan; Corsman, Jens; Göteborg University/Department of InformaticsAtt använda bilder och visualiseringar för att förklara koncept och händelse-förlopp är något som har gjorts länge, även inom algoritmundervisning. Det ställs dock speciella krav på animering av algoritmer då dessa animationer måste konkretisera något väldigt abstrakt samtidigt som visualiseringen måste vara generell. Forskning om animationer som undervisningshjälpmedel för algoritmundervisning har dock inte kunnat påvisa några positiva effekter av att använda animationer. I denna uppsats har vi försökt besvara frågan om hur man skall designa visualiseringar för att dessa skall stödja inlärning. För att besvara denna fråga har vi undersökt hur inlärningsprocessen fungerar och hur multimedia kan stödja denna. Detta har vi gjort genom att undersöka vil-ka resultat som har framkommit i den pedagogiska forskningen om multi-mediala undervisningshjälpmedel och de psykologiska teorier som ligger till grund för denna forskning för att se om dessa resultat är applicerbara på de-sign av algoritm animationer. Övrig forskning som vi anser kan ge design-implikationer har också studerats. Den pedagogiska forskningen av Richard Mayer som bygger på psykologiska koncept introducerade av Allan Paivio visade sig vara direkt tillämpbar på design av algoritmanimationer och även forskning om färg som informationsförmedlare visade sig nyttig. Utifrån dessa teorier formulerar vi sedan ett antal kriterier som en visualisering måste uppfylla för att stödja inlärning. För att demonstrera hur dessa kriterier kan tillämpas designar vi en prototyp för visualisering av en distribuerad algo-ritm samt utvärderar en redan existerande animation och jämför med den nya visualiseringen utifrån kriterierna. Efter detta diskuterar vi ett antal punkter som vi anser vara viktiga ur design synvinkel för att en visualisering skall uppfylla kriterierna och stödja inlärn-ing.Item Ansiktslyft för nallen-kan användaren själv anpassa sitt gränssnitt till WAP-telefonen?(2000) Törnquist, Camilla; Jacobsson, Anna; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikThe purpose of this thesis is to examine whether or not the user of a WAP-phone could create her own individual interface. We do the investigation on the basis of both the technology and the user. Therefore we divide the study into the two corresponding parts; development of a prototype with which the user could customize the interface and an evaluation of that prototype involving interviews. The development of the prototype was successful which proves that it is technically possible to make an adaptable application for a cellular phone. The evaluation of the prototype, as well, showed that it is possible to give the responsibility of the customization to the user.Item ANVÄNDANDET AV KOSTNADSMODELLER VID UPPHANDLING AV IS En komparativ studie mellan leverantörer och kunder(2004) Klintell, Stig; Andersson, Malin; Göteborg University/Department of InformaticsDenna studie jämför hur leverantörer och kunder använder kostnadsmodeller vid upphandling av informationssystem (IS). Syftet med studien var att kartlägga användandet av kostnadsmodeller och att göra en komparativ analys mellan leverantörer och kunder. Studien bygger på litteraturstudier och intervjuer av leverantörer och kunder. De kunder som har varit intervjuade använder sig av lagen om offentlig upphandling. Upphandling av IS är en komplicerad process då kostnader som en organisation behöver ta hänsyn till inte alltid är direkta. Indirekta kostnader kan vara svåra att identifiera och beräkna. Detta leder till att behovet av kostnadsmodeller allt mer ökar. Komplexiteten på kostnadsmodeller ökar då nyttan av investeringarna för organisationen också måste tas med i beräkningarna. Resultatet av studien visar på att både leverantörerna och kunderna använder kostnadsmodeller om än helt fundamentalt olika. Leverantörer och kunder använder olika typer av kostnadsmodeller för att beräkna drift och underhåll av informationssystem. Leverantörerna beräknar effektiviteten informationssystemet kan ge medan kunderna vill veta vilket informationssystem som bäst stödjer organisationen.Item En användarbarhetsutvärdering av Aderas Intranät(2001) Setterberg, Fredrik; Olsson, Fredrik; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikThis master thesis concerns usability evaluation of Intranets. The purpose of the essay was to evaluate the usability of Adera´s Intranet. In order to do this we studied the existing definitions of usability and methods of its evaluation found in the literature and on the Internet. The theories were summarized to create a scientific frame of reference. On the basis of the theories we created our own definition and method. The definition was made up of four components; information, effectiveness, functionality and subjective satisfaction. Our method involved observing eight employees at Adera´s office at Östra Hamngatan in Gothenburg, using the Intranet. We also interviewed the users and let them fill out questionnaires. The result of the evaluation became the starting point of our analysis leading to the conclusion. The conclusion showed that Adera should carry out a number of recommendations in order to improve the usability of their Intranet. For example adding information, enable user-adaptability of the frontpage, improve the navigation and adding a search engine.Item Användare och standardsystem- att utveckla ett samförstånd(2000) Tengberg, Caroline; Göteborg University/Department of InformaticsMånga stora, påkostade implementeringsprojekt av standardsystem leder inte till någon märkbar utveckling av organisationen. De positiva effekterna lyser med sin frånvaro medan projektet i sig växer till en dyrbar svulst, vilken kräver alltmer resurser. En aspekt som identifierats i debatten kring detta fenomen är användarnas betydelse för projektens framgång. Att införa ett nytt system handlar om att ändra och utveckla mänsklig kommunikation oavsett vilken teknik som används. I uppsatsen studeras mötet mellan användare och standardsystemet SAP R/3 ur ett infologiskt perspektiv. Den utbildning som bedrivs inom olika SAP R/3 projekt idag är ett resultat av den inställning till lärande och användarnas roll som finns idag. Användarnas avgörande betydelse för ett projekts framgång är tydlig. Ett problem är dock att den insikten inte alltid når ända fram till utbildningssituationen. Fortfarande är det lättare att fokusera på de datalogiska problemen än de infologiska. Användaracceptans, engagemang och förståelse ligger fortfarande långt ner på dagordningen när större system ska implementeras.Item Användargränssnitt för mobiltelefoner(2000) Söderberg, Elisabeth; Sjöberg, Karolina; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikVi har i vår undersökning inriktat oss på att ta reda på om riktlinjer för traditionell användargränssnittsdesign går att applicera på gränssnitt för mobiltelefoners små skärmar. Vi har även undersökt vad man bör tänka på för att kunna utforma ett användbart gränssnitt för mobiltelefoner. Undersökningens resultat bygger på litteraturstudier och utveckling av en applikation som genomgått användbarhetstestning. Vi har kommit fram till att det i stor utsträckning går att tillämpa de traditionella riktlinjerna även för mobiltelefongränssnitt, men att de bör anpassas efter det begränsade utrymmet på mobiltelefonens skärm. Vi har även sett att de traditionella riktlinjerna bör kompletteras med ytterligare riktlinjer som är mer specifika för att passa telefonernas små skärmar. Mobiltelefonens skärmstorlek begränsar gränssnittets användbarhet, men vi tror att användare kan ha överseende med detta eftersom det är just mobiltelefonens storlek som gör den till ett användbart verktyg. Att telefonen är liten medför att användaren alltid kan ha den med sig och ständigt ha tillgång till information, oberoende av tid och rum.Item Användargränssnitt för WAP-baserat informationssystem(2000) Eiterjord, Linda; Holten, Elisabeth; Göteborg University/Department of InformaticsRapporten redovisar om det är möjligt att överföra ett informationssystem från mediet bok till mediet mobilt Internet via mobiltelefon utan att förlora den användbarhet som boken har för användaren. De användbarhetskriterier som vi utgått från för att definiera bokens användbarhet baseras på litteratur inom området användbarhet. Genom litteraturstudier har vi kartlagt gällande riktlinjer vid traditionell gränssnittsdesign, kognitiv psykologi samt grunderna inom området informationsarkitektur vilka har legat till grund för utformningen av en prototyp. Informationen som presenteras i prototypen är hämtade ur en reseguidebok. För att kunna klargöra om prototypens gränssnitt är användbart har vi genomfört användbarhetstester och resultatet visade att det i stor utsträckning går att presentera en stor mängd information i en WAP-applikation och samtidigt bibehålla hög grad av användbarhet hos applikationen.