PIL-rapporter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24473
Browse
Browsing PIL-rapporter by Subject "Alternativa undervisningsformer"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Alternativa undervisningsformer vid Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-06-15) Pareto, Lars; Leric, Zana; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)På Göteborgs universitet används en mångfald av s.k. alternativa undervisningsformer såsom verksamhetsförlagd utbildning, utbildning av yrkesverksamma, problembaserat lärande, projektundervisning, arbetsintegrerat lärande, och andra former som i grunden skiljer sig från traditionell sals- seminarie- och labb-undervisning. Kännedom om dessa förekomster finns i dagsläget hos enskilda lärare, program, och i bästa fall fakultetsorgan, medan en lärosätesgemensam lägesbild över användningen av alternativa undervisningsformer saknats. Rapporten ger en sådan lägesbild baserad på information på universitetets webb, och intervjuer med utbildningsansvariga på universitetets fakulteter. Rapporten beskriver också en metod för att skapa och underhålla sådana lägesbilder, och ger förslag på hur undervisningsformsinventeringsarbete vid Göteborgs universitet skulle kunna organiseras. Rapportens huvudsakliga resultat är en förteckning över 36 alternativa undervisningsmetoder som används på lärosätet, och en översikt över vilka av dessa som används på 206 kandidat och masterprogram. Rapportens avsedda användningsområden är ökat erfarenhetsutbyte mellan lärare och utbildningsledare som redan använder alternativa undervisningsformer, inspiration till ökad användning av alternativa undervisningsformer, och underlag för strategiskt arbete kring vidareutveckling av alternativa undervisningsformer vid Göteborgs universitet.Item Utmaningar vid användning av alternativa undervisningsformer - en kartläggning av ramfaktorer(Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-02-15) Leric, Zana; Pareto, Lars; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)Göteborgs universitet använder en mångfald av s.k. alternativa undervisningsformer såsom distansundervisning, nätbaserat lärande, utbildning av yrkesverksamma, problembaserat lärande, projektundervisning, arbetsintegrerat lärande och andra former som i grunden skiljer sig från traditionell sals- och seminarieundervisning. Syftet med denna rapport är att beskriva uppfattade hinder för alternativ undervisning och därmed lägga en grund för dialoger som syftar till att stärka förmågan till alternativa undervisningsformer. Rapportens huvudsakliga frågeställning är: Vilka svårigheter möter lärare som använder alternativa undervisningsformer vid Göteborgs Universitet? Rapportens resultat baseras på ett kvalitativt tillvägagångssätt där 43 uppsatser från högskolepedagogiska kurser har granskats. Ambitionen har varit att synliggöra ramfaktorer som förhindrar eller försvårar användandet av alternativa undervisningsformer. Kartläggningen av ramfaktorer är uppdelad i sju huvudsakliga områden med totalt 13 kategorier och 57 ramfaktorer. Resultatet visar att utbildningar som önskar bedriva eller redan använder någon form av alternativ undervisningsform aktivt behöver arbeta med att säkerställa resurser, studie-miljö, kompetens, lärarhantverk, examinationsformer samt utformningen av kursplaner.