Kandidatuppsatser/Bachelor theses
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/7200
Browse
Browsing Kandidatuppsatser/Bachelor theses by Title
Now showing 1 - 20 of 27
- Results Per Page
- Sort Options
Item Alkestiaden. En jämförelse av Euripides Alkestis och Lars Forssells Kröningen(2008-08-08T07:25:30Z) Karlsson, Åsa; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem ”… att betjäna den vördnadsvärda allmänheten med nonsens.” En uppsats om Clas Livijns roman Spader Dame(2008-02-12T13:05:02Z) Bejestam de Nys, Pascal; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Bakom masker. En litteratursociologisk studie över hur Hjalmar Bergmans radiodrama(2008-08-08T07:17:27Z) Bärås, Maria; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Den där Emil på förskolan. En bilderboksreception hos barn i åldrarna 2-4 år(2008-08-08T09:44:58Z) Rapp, Martina; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Den dubbeltydliga dubbelgångaren. En interdisciplinär analys av Fjodor Dostojevskijs Dubbelgångaren(2008-08-08T09:16:46Z) Uvehammer, Viktor; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Den feruktansvärda barndomen. En komparativ studie av tre barnpjäser av Staffan Göthe(2008-08-08T07:15:26Z) Andersson, maria; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Den tyska skräckromanens kännetecken.En jämförelse av mysteriestrukturerna i schauerromanen Die Elixiere des Teufels och den moderna skräckromanen Das Eulentor(2008-08-08T09:20:50Z) Herrlund, Helena; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Edgar, a Poet. Vansinnets stilistiska utforskare framställt i text i ”The Tell-Tale Heart” och ”The Raven”(2008-08-08T09:27:38Z) Malvén Delin, Henrik; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem En studie av receptionen av populärlitteratur i svensk dagspress(2008-02-12T13:23:15Z) Magnusson, Caroline; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem En studie i en ung kvinnas och en ung mans läsning av Katarina Frostensons drama Traum(2008-08-08T09:18:47Z) Sköld, Lovisa; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem ”Faktion” eller ”dubbelkontrakt”. en studie av receptionen av Den högsta kasten och Regissören(2008-02-12T12:55:31Z) Pennlert, Julia; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Fantastikens plats i narration. Fiktionsvärldar och tomrum(2008-02-12T13:13:24Z) Gulliksson, Tova; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapThis essay concerns the fantastic and its position in narration. The fantastic's defintion is based on Martin Horstkotte's defintion in The Postmodern Fantastic and the essay focuses on the noncontextual aspects such as the clash between two incompatible fictional worlds and the absence created. Instead of the ordinary identification of the established fictional world with realism and our reality it is suggested that both of the colliding fictional worlds are fictive and that the established one not necessarily need to be realistic. Exampels on how the fantastic takes place on the syntagmatic level in a narration is drawn from the short story ”Samvetets fantasi” by Clas Livijn when analysed with Peter Brooks' closurebased narratology theory in Reading for the Plot. The fantastic's apparence is explained with Wolfgang Iser's theory in The Act of Reading as blanks that the reader is unable to fill, which as consequence creates unstable and double images. Between the double images the abcense of the fantastic arises.Item Farsans klocka går igen. En studie i Stig Dagermans ”Var är min islandströja?”(2008-08-08T07:32:20Z) Persson, Anders; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Fiktion och Icke-fiktion i Göteborgshändelserna är en roman som är skriven av Jörgen Gassilewski och utgiven av Albert Bonniers Förlag(2008-02-12T12:58:56Z) Lekholm, Kalle; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Fittförakt och kukkärlek. En analys av den feminiserade manligheten i Äldreomsorgen i Övre Kågedalen(2008-08-08T09:25:19Z) Fjellman, Anna Maria; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem God åkermark eller fet och fruktbar mylla? Om två sätt att översätta Tolkiens The Lord of the Rings till svenska.(2008-02-12T13:01:42Z) Strömbom, Charlotte; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Gränsöverskridande och samhällets förfall. Om det sublimas ursprung och relevans för samtiden(2008-09-15T12:15:57Z) Folkesson, Mikael; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Grundskoleelevers intuitiva kunskaper. Hur nio elever bearbetar dikten ”Skådespel” av Daniel Boyacioglu(2008-02-12T13:19:18Z) Olsson, Sara; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapI denna uppsats undersöktes kvalitén på nio elevbearbetningar av Daniel Boyacioglus dikt ”Skådespel”. Eleverna gick i skolår nio och arbetade i undersökningen induktivt utan konkreta instruktioner. Eleverna informerades om att de skulle bearbeta dikten på valfritt sätt och skriva ner sitt resultat och lämna in. Syftet med undersökningen var att se hur mycket eleverna på egen hand kunde upptäcka i en dikt och hur de valde att genomföra bearbetningarna eftersom min hypotes var att våra elever kan mer än vi tror. Vidare jämfördes även elevernas bearbetningar med min egen bearbetning av Boyacioglus dikt. Utifrån kursplanens olika mål delades elevbearbetningarna in i tre urvalsgrupper. Vidare undersöktes huruvida elevernas bearbetningar var hållbara utifrån dessa olika mål. Avslutningsvis gjordes förslag på didaktiska utvecklingsmöjligheter till de olika urvalsgrupperna utifrån elevernas individuella behov. Resultatet av elevbearbetningarna visade att hälften av eleverna inte skulle ha uppnått målen för godkänt i detta avseende och att flertalet sakande självförtroende till att på egen hand ta beslut. Däremot visade alla nio elevbearbetningar ett försök till arbete med dikten och alla elever hade på något sätt gjort iakttagelser i dikten. Flertalet elever fokuserade på diktens handling och saknade ett metaspråk för att verbalisera sina iakttagelser. Alla elever tog uppgiften på allvar och försökte presentera en bearbetning trots att de var osäkra på vad som egentligen efterfrågades.Item Hur finner vi betydelsen? En komparativ studie av litterär kompetens med utgångspunkt i en analys av Bodil Malmstens ”I en sal på lasarettet”(2008-04-01T08:29:01Z) Pettersson, Per; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskapItem Livets dolda struktur. Att läsa Polyfem förvandlad som roman(2008-08-08T08:53:14Z) Skuja, Thomas; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskap