Books / Böcker

Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/33960

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 236
  • Item
    Forskning inom medie- och informationskunnighet (MIK)
    (Nordicom, 2022-05-15) Jaakkola, Maarit; Akademiskt forum för MIK-forskning
  • Item
    Mediebarometern 2020
    (Nordicom, Göteborgs universitet, 2021-05) Ohlsson, Jonas; Nordicom
    Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2020 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år. Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio.
  • Item
    Covid-19 och de nordiska nyhetsmedierna
    (Nordicom, Göteborgs universitet, 2021-04-15) Ohlsson, Jonas; Blach-Ørsten, Mark; Willig, Ida; Nordiska ministerrådet
    Covid-19 drog in över Norden med full kraft under våren 2020. Ett år senare har pandemin fortfarande världen i ett starkt grepp. Både de hälsorelaterade och de ekonomiska konsekvenserna av viruset har dock varierat mellan de nordiska länderna. Samma sak gäller för den politiska responsen. I den här rapporten görs en bred belysning av konsekvenserna av Coronapandemin för de nordiska nyhetsmedierna. Studien fokuserar på följande aspekter: reklammarknadens utveckling, publikmarknadens utveckling, politiska stödinsatser samt, avslutningsvis, de övergripande strukturella och ekonomiska konsekvenserna för de nordiska nyhetsmediemarknaderna av pandemin. Rapporten bygger på data för perioden mars till december 2020 och det redaktionella arbetet avslutades i mitten av mars 2021. Studien har genomförts av Nordicom vid Göteborgs universitet i samarbete det nordiska medieforskarnätverket ”Nordic Media Systems Research Network”. Rapporten har initierats och finansierats av Nordiska ministerrådet.
  • Item
    MedieSverige 2021
    (Nordicom, Göteborgs universitet, 2021-03) Facht, Ulrika; Ohlsson, Jonas; Nordicom, Göteborgs universitet
    Strukturen för medierna och marknaden för dem utvecklas i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2021 får läsaren en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen. MedieSverige 2021 bygger på ett rikt datamaterial från en rad olika källor. Rapporten riktar sig till studenter, lärare, forskare, journalister, beslutsfattare och alla andra som vill lära sig mer om utvecklingen på den svenska mediemarknaden. Den första utgåvan av rapportserien MedieSverige utkom för över 30 år sedan. MedieSverige 2021 utgör den fjortonde volymen i serien. Rapporten är skriven av Ulrika Facht och Jonas Ohlsson vid Nordicom, Göteborgs universitet.
  • Item
    Power, Communication, and Politics in the Nordic Countries
    (Nordicom, 2021-01) Skogerbø, Eli; Kristensen, Nete Nørgaard; Nord, Lars; Ihlen, Øyvind; Department of Media and Communication, University of Oslo, Norway; Department of Communication, University of Copenhagen, Denmark; Department of Media and Communication Science, Mid Sweden University; Department of Media and Communication, University of Oslo, Norway
    The Nordic countries are stable democracies with solid infrastructures for political dialogue and negotiations. However, both the “Nordic model” and Nordic media systems are under pressure as the conditions for political communication change – not least due to weakened political parties and the widespread use of digital communication media. In this anthology, the similarities and differences in political communication across the Nordic countries are studied. Traditional corporatist mechanisms in the Nordic countries are increasingly challenged by professionals such as lobbyists, a development that has consequences for the processes and forms of political communication. Populist polit¬ical parties have increased their media presence and political influence, whereas the news media have lost readers, viewers, listeners, and advertisers. These developments influence societal power relations and restructure the ways in which political actors communicate about political issues. This book is a key reference for all who are interested in current trends and developments in the Nordic countries. The editors, Eli Skogerbø, Øyvind Ihlen, Nete Nørgaard Kristensen, and Lars Nord, have published extensively on political communication, and the authors are all scholars based in the Nordic countries with specialist knowledge in their fields.
  • Item
    Mediebarometern 2018
    (Nordicom, 2019-05-29) Ohlsson, Jonas; Björkqvist Hellingwerf, Karin; Facht, Ulrika; Ohlsson, Jonas; Nordicom
    Mediebarometern belyser människors konsumtion av alla slags medier en genomsnittlig dag, oavsett distributionsteknik. Syftet var redan från starten att beskriva tendenser och förändringar i människors mediekonsumtion över tid, snarare än att fokusera nivåer enskilda år. Undersökningen genomfördes första gången 1979 och har sedan dess genomförts varje år. Den översiktspublikation som nu utges är alltså den 40e i ordningen, vilket gör Mediebarometern till en unik tidsserie.
  • Item
    Mediebarometern 2019
    (Nordicom, 2020-05-24) Ohlsson, Jonas; Nordicom
    Mediebarometern är en årlig frågeundersökning som belyser den svenska befolkningens användning av olika medier en genomsnittlig dag. Den första undersökningen genomfördes redan 1979. Det gör den undersökning som presenteras i den här rapporten – Mediebarometern 2019 – till den 41:a i ordningen. Det gör Mediebarometern till den äldsta undersökningen i sitt slag i världen. Men mycket är också nytt. I takt med medielandskapets förändring har frågeformuläret som an­vänds i undersökningen uppdaterats och byggts ut. Vissa frågor har utgått medan andra lagts till. Det alltmer gränslösa medieutbudet är inte bara oöverskådligt och svårorienterat för den genomsnittlige medieanvändaren, det ställer också allt högre krav på dem som försöker ge en korrekt och allsidig bild av medieanvändningen bland befolkningen som helhet.Samtidigt är det inte bara medieanvändningen som har skifat karaktär över tid. Även de metodologiska förutsättningarna för den här typen av studier har förändrats. Det blir för varje år som går allt svårare att få människor att delta i frågeundersökningar. Det gäller inte minst unga personer. Det fnns många skäl till den här utvecklingen och det här är inte rätt plats för att redogöra för vart och ett av dem. Vi nöjer oss därför med att konstatera att fallande svarsfrekvenser är en stor utmaning för urvals­undersökningar med anspråk att ge en rättvisande bild av vad vi gör, tänker och tycker i Sverige. Det gäller även Mediebarometern. Det här är också bakgrunden till den största nyheten i årets undersökning. Efer 40 år som en ren­odlad telefonundersökning, infördes inför 2019 års Mediebarometer möjligheten att besvara under­sökningen via nätet. I samband med metodskifet har även själva rapporten fått både ny design och ny str u ktur. Mediebarometern är en oberoende och fritt tillgänglig undersökning. Alla resultat redovisas ofentligt och utan kostnad och svarsunderlaget görs också tillgängligt för forskning. Grundanslaget till Medie­barometern kommer från Kulturdepartementet och är en del i Nordicoms mångåriga uppdrag att kart­lägga den svenska medieutvecklingen.
  • Item
    AD WARS Digital Challenges for Ad-Financed News Media in the Nordic Countries
    (Nordicom, 2017-05) Ohlsson, Jonas; Facht, Ulrika; Nordicom
    Digitalisation has changed how we communicate with one another, how we search for information, how we use media and, not least, how media are financed. This report focuses on media financing, specifically the portion of financing that comes from advertisers. Global companies such as Google and Facebook are increasingly chal¬lenging domestic media companies’ position in their national advertising markets. The growing influence of foreign advertising platforms is an expression of a more far-reaching transformation that encompasses both audience and advertisers and is being propelled by technological developments in the media area. This book presents an analysis of how the digitalisation of the advertising market has impacted the business model of Nordic news media companies. As the competition for the advertising investments has been increasing, many media companies have been forced to see their ad revenues decline, in some cases dramatically. Is the financing model that has supported Nordic commercial news jour¬nalism for at least 150 years breaking up? Or are there differences between the Nordic countries that mean the situation is different in different places and in different media?
  • Item
    Youth and News in a Digital Media Environment Nordic-Baltic Perspectives
    (Nordicom, 2018-11) Andersson, Yvonne; Dalquist, Ulf; Ohlsson, Jonas; Nordicom
    Ongoing digitalization has fundamentally transformed the entire media landscape, not least the domain of news. The blurring of previously sharp distinctions between production, distribution and consumption have challenged the established news industry and brought into question long-held assumptions of what journalism is or should be, who is a journalist and how we define, consume and use “news”. This anthology aims to shed light on the implications of these transformations for young people in the Nordic and Baltic countries. It focuses on three themes: youth participating in news and information production; news production by established media organizations and novel information providers aimed at children and youth; news use among youth. Taken together, the chapters illustrate the complexity of news use among youth and offer some rather different examples of strategies that news organizations might consider for reaching young people with news – or involving them in the production of news. Furthermore, the book might serve as a basis for reflecting on the urgent, but cumbersome, area of media and information literacy in these media saturated times.
  • Item
    MedieSverige 2019
    (Nordicom, 2019-02) Facht, Ulrika; Ohlsson, Jonas; Nordicom
    Strukturen på den svenska medieutvecklingen växer fram i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2019 ges en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen.
  • Item
    Newspapers in the Nordic Media Landscape 2017
    (Nordicom, 2018-04) Harrie, Eva; Nordicom
    Newspapers in the Nordic Media Landscape is the 14th publication in the Nordic Media Trends series, which documents, describes and analyses developments in the media sector from a Nordic perspective. Previous publications in the series have presented both general media statistics and overviews of major media companies on the Nordic media markets. The present publication addresses the Nordic newspaper markets. The Nordic region has traditionally been characterized as a “newspaper region”, with high circulation and extensive readership. But contemporary trends of globalization and digitization have put the strong position of the Nordic newspaper markets under pressure. The efforts to transform print audiences and advertisers to digital ones arguably entail the toughest challenge ever faced by the newspaper industry, both in the Nordics and elsewhere.
  • Item
    Digitalt berättande
    (Nordicom, 2016-11-30) Jaakkola, Maarit; Mølster, Ragnhild; Wadbring, Ingela; Nordicom
    Sommaren 2015 gick Nordicom ut med ett Call for Papers om digitala metoder för studier av digital(isera)t mediematerial till forskare i de nordiska länderna. I callet stod att läsa: Digitalt tillgängligt mediematerial möjliggör användandet av digitala metoder för att studera innehåll, vare sig detta innehåll har digitalt ursprung eller har gjorts digitalt tillgängligt i efterhand. Under senare år har bibliotek, arkiv och museer digitaliserat stora delar av sina historiska samlingar. Samtidigt skapar mängden material på internet och i sociala medier nya förutsättningar för insamling och bearbetning. Mängden material ställer forskare inför stora utmaningar, men med det digitala formatet finns det samtidigt goda möjligheter att använda digitala redskap i analysarbetet. Såväl texter, som visuella material och nätverk låter sig bearbetas. Metodologiska perspektiv som ’topic modeling’, ’distant reading” och ’cultural analytics’ erbjuder alla en rad förslag till metodologiskt nytänkande. Detta specialnummer av Nordicom-Information bjuder in forskare att utforska, tillämpa, diskutera och kritisera de digitala metoder som står medieforskare till buds. Artiklarna kan kretsa kring, men är inte begränsade till, följande områden: • Innehållsanalyser av samtida eller historiska mediematerial • Nätverksanalyser • Digitala metoder inom omvärldsbevakning och ”media monitoring” • Datavisualisering • Digitala metoders problem och möjligheter Ett antal forskare hörsammade callet, och fyra forskningsartiklar presenteras i detta nummer av Nordicom-Information, tillsammans med presentationer av litteratur och forskningsmiljöer inom området.
  • Item
    Journalistikens ekonomiska utmaningar
    (Nordicom, 2016-04-01) Wadbring, Ingela; Mølster, Ragnhild; Nordicom
    Man snakker om en krise innen mediebransjen. Endringer i teknologi og brukermønstre har bidratt til at de tradisjonelle finansieringsmodellene i mange tilfeller ikke lenger holder for å skape god og uavhengig journalistikk. En uavhengig og mangfoldig journalistikk trenger uavhengige og mangfoldige medier med evne til å overleve økonomisk også i vanskelige tider Dette nye medielandskapet og de endrede rammebetingelsene tvinger frem nye måter å tenke journalistikk og nye måter å finansiere den på. Er journalistikk en forutsetning for demokratiet? Er de tøffe tidene et tegn på at den gravende journalistikkens sentrale rolle er forbi? Hvordan ser situasjonen egentlig ut her i Norden, hordan skal man gripe an problemet og hvor fins løsningene. Dette er spørsmålene dette nummerets artikler kretser rundt.
  • Item
    Freedom of Expression and Media in Transition: Studies and reflections in the digital age
    (Nordicom, 2016-05-04) Carlsson, Ulla
    The current publication, published by the UNESCO Chair at the University of Gothenburg in collaboration with Nordicom, may be seen as a follow-up to these earlier titles. It is based on research in the Nordic countries, but many of the studies are global in nature and the results of collaborations between researchers from many parts of the world. Several of the articles also contain valuable reflections and second thoughts. It is hoped that these articles by Nordic researchers will contribute to knowledge development in the field as well as to global and regional discussions about freedom of expression, press freedom and the role of journalists, and communication rights in contemporary societies – in an era of globalization and digitization.
  • Item
    Crossing Borders and Boundaries in Public Service Media
    (Nordicom, 2016-05-05) Lowe, Gregory Ferrell; Yamamoto, Nobuto
    This is the seventh RIPE Reader published by the Nordic Information Centre for Media and Communication Research [NORDICOM] at the University of Gothenburg in Sweden. The present collection is the culmination of discourse during and since the RIPE@2014 conference in Tokyo. The conference theme, Public Service Media Across Boundaries, was selected by Nippon Hōsō Kyōkai, NHK – the Japan Broadcasting Corporation – and it proved to be a timely, relevant issue for public service media today. The 2014 conference was the most global RIPE conference to date. Expanding horizons beyond the European and wider Western regions, where PSB has been historically strongest, has been an ambition since the initiative launched in 2000. RIPE@2014 welcomed PSM researchers from around the world, including many participants from countries without a history of public service broadcasting and where remarkable efforts are underway today. The 7th Reader includes scholarship from and about some of these countries. For more information about the RIPE initiative, our conferences and this series of Readers, as well as useful updates about projects, forthcoming conferences, books and reports, please visit the website: http://ripeat.org.
  • Item
    The Mediatized Zlatan, Made by Sweden:An Immigrant’s Path from Provincial Otherness
    (Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-10-21) Sarrimo, Cristine; Wadbring, Ingela; Nordicom
    using the reception and marketing of the footballer’s life story and autobiography as its main case. It is shown that the construction of a myth such as Ibrahimović transcends the materiality of the book as well as geographical, vernacular and media boundaries, as it is constituted as content in a digital network that produces signification. This ‘Zlatan content’ is framed by national Swedish values and a traditional Western myth of individual masculine excellence. It is also marked by emotions, class and race, telling a tale about the marginalized emotive immigrant becoming both a national icon and part of an imaginary Western ghetto experience and global literary canon formation. It is argued that the performance of excitable speech acts is crucial in the mediatization and branding of mass market literature and celebrities such as Ibrahimović.
  • Item
    The Emergence of Metropolitan News: Shifting Concepts of Localism
    (Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-10-21) Sjøvaag, Helle; Wadbring, Ingela; Nordicom
    This article presents a quantitative and comparative content analysis of four Norwegian regional newspapers owned by the Schibsted Media Group. The aim of the analysis is to establish levels of localism in the online and printed editions of the newspapers and to discuss the relation between the local, regional, metropolitan and national news levels on two publishing platforms. Results show that the local profile is increasingly becoming the defining feature of these regional newspapers, even more so online than in print. As the analysis shows an increase in the amount of everyday life-related stories in the local news content, this study finds that Norwegian regional newspapers are moving towards a more metropolitan profile.
  • Item
    Polymedia Distinctions: The Sociocultural Stratification of Interpersonal Media
    (Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-10-21) Jansson, André; Wadbring, Ingela; Nordicom
    “Polymedia”, a concept introduced by Madianou and Miller (2012), refers to the everyday conditions of abundant media resources. Whereas such conditions imply that the classificatory processes concerning media as cultural properties become increasingly complex, few studies have tried to produce a general picture of how interpersonal media practices are part of sociocultural reproduction. This study is based on a nationwide survey conducted in Sweden in 2012 and focuses on mediated communication among “polymedia couples” (39 percent of all Swedish couples). The article demonstrates that sociocultural factors are important for explaining media uses, also when media accessibility is more or less unlimited, and pinpoints how preferences for certain modalities of communication are linked to other lifestyle practices as markers of taste. Most notably, email communication attains a higher sociocultural status than online chat functions and social media, testifying to the enduring significance of asynchronous, text-based communication in a longer format as a culturally distinctive mode of intimate communication.