Kommunikationsgränssnitt och dess tillämpning inom virtuella företagsväxlar.
Abstract
Syftet med denna uppsats har varit att föreslå hur ett kommunikationsgränssnitt till en specifik produkt, Business Communications Manager, skall utformas. För att kunna göra detta har olika kommunikationslösningar, även kallat middleware, studerats med avseende på deras funktionalitet. Några av de tekniker som studerats är objektmäklare, transaktionshanterare och Remote Procedure Call (RPC). Dessutom har uppsatsen även beskrivit applikations-protokollen Hyper Text Transfer Protocol (HTTP) och Sockets. Ett av dessa proto-koll valdes som kommunikationslösning, nämligen HTTP. Därefter utformades gränssnittet till systemet på grundval av ett antal centrala objekt som stödjer enkla operationer. Gränssnittets utformning, hur det skall anropas och vilka svar som fås är ingående beskrivet i uppsatsen och dess bilagor. Utredningen kom fram till att det är möjligt att basera kommunikationen på HTTP, men att detta för med sig vissa specifika problem i samband med felhanteringen i systemet
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law