Kundnytta med inköpsportal via internet
Abstract
Detta examensarbete är en undersökande uppsats vars syfte har varit att utreda vad
kundnyttan blir med att använda ett webbaserat system i jämförelse med traditionella
inköpsstrategier, som via brev, fax eller telefon? Blir det bättre, och vad blir i så fall
vinsten av det hela? Allt sett från användarens (kundens) perspektiv.
Eftersom möjligheten till webborder numera får betraktas som det normala så krävs
ytterligare möjligheter för att konceptet skall bli riktigt intressant för inköparen. Dessa
möjligheter som i större utsträckning saknas i befintliga system är en utbyggnad som
möjliggör en rationellare förrådshantering. Detta skulle kunna lösas med någon form av
förrådsportal för hantering av inköp och administrering av företagens okritiska produkter
(förbrukningsartiklar etc.)
Arbetet gick också ut på att ta reda på om inköp av okritiska produkter skiljer sig från
inköpsrutinerna för andra produkter, samt om det finns ett intresse för sådan hantering
över internet, som skulle underlätta förrådshanteringen.
Slutsatsen jag drog av denna uppsats är att internettekniken är ett effektivt verktyg och
hjälpmedel för att bygga upp goda kundrelationer. Möjligheten till individanpassning är
mycket större jämfört med tidigare, då internet inte fanns. Genom att skapa system med
inloggning på individnivå, kan man anpassa prisinformation, specialerbjudande och annan
information till just den som använder systemet. Detta höjer kvaliteten på relationen
mellan kunden och leverantören avsevärt.
När det gäller förrådshantering via internet, blev min slutsats för det första att konceptet i
sig inte innehåller några revolutionerande lösningar. problemen är för kunden/användaren
inte av någon större betydelse. För det andra för den fortsatta utvecklingen av portalprojekt
i stort måste dessa utvecklas till något mer och då ligger just hanteringen av förråd och
inköp till dessa ganska bra till.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law