• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kundnytta med inköpsportal via internet

Sammanfattning
Detta examensarbete är en undersökande uppsats vars syfte har varit att utreda vad kundnyttan blir med att använda ett webbaserat system i jämförelse med traditionella inköpsstrategier, som via brev, fax eller telefon? Blir det bättre, och vad blir i så fall vinsten av det hela? Allt sett från användarens (kundens) perspektiv. Eftersom möjligheten till webborder numera får betraktas som det normala så krävs ytterligare möjligheter för att konceptet skall bli riktigt intressant för inköparen. Dessa möjligheter som i större utsträckning saknas i befintliga system är en utbyggnad som möjliggör en rationellare förrådshantering. Detta skulle kunna lösas med någon form av förrådsportal för hantering av inköp och administrering av företagens okritiska produkter (förbrukningsartiklar etc.) Arbetet gick också ut på att ta reda på om inköp av okritiska produkter skiljer sig från inköpsrutinerna för andra produkter, samt om det finns ett intresse för sådan hantering över internet, som skulle underlätta förrådshanteringen. Slutsatsen jag drog av denna uppsats är att internettekniken är ett effektivt verktyg och hjälpmedel för att bygga upp goda kundrelationer. Möjligheten till individanpassning är mycket större jämfört med tidigare, då internet inte fanns. Genom att skapa system med inloggning på individnivå, kan man anpassa prisinformation, specialerbjudande och annan information till just den som använder systemet. Detta höjer kvaliteten på relationen mellan kunden och leverantören avsevärt. När det gäller förrådshantering via internet, blev min slutsats för det första att konceptet i sig inte innehåller några revolutionerande lösningar. problemen är för kunden/användaren inte av någon större betydelse. För det andra för den fortsatta utvecklingen av portalprojekt i stort måste dessa utvecklas till något mer och då ligger just hanteringen av förråd och inköp till dessa ganska bra till.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1009
Samlingar
  • C-uppsatser
Fil(er)
Kristoffer_Kajler_IA5840.pdf (151.9Kb)
Datum
2001
Författare
Kajler, Kristoffer
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV