Det utsatta barnet och dess samverkanspartners, En kvalitativ studie gjord på Barnhuset i Göteborg
Abstract
Detta är en kvalitativ studie gjord på Barnhuset i Göteborg, en verksamhet med samverkan under gemensamt tak för barn som misstänks blivit utsatta för brott. Syftet med uppsatsen var att undersöka begreppen Barnets Bästa och Samverkan. Syftet var även att ta reda på hur samverkan går till konkret på Barnhuset i Göteborg, med utgångspunkt Barnets Bästa.
Uppsatsens frågeställningar:
Vad innebär Barnets Bästa för professionerna på Barnhuset?
Vad innebär Samverkan för professionerna på Barnhuset?
Hur kommer Samverkan barnet tillgodo på Barnhuset i Göteborg?
Datainsamlingsmetoden har skett genom en fokusgruppintervju och en halvstrukturerad intervju. Informanterna i fokusgruppen var två socialsekreterare, en polis, en åklagare, en barnpsykolog och en barnpsykiatriker. Intervjun gjordes med enhetschefen/samordnaren.
Tidigare forskning, Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori, anknytningsteori, utvecklingsteori och de centrala begreppen Barnets Bästa och Samverkan har använts i analysen av materialet. Metod för analysen av de två första frågeställningarna har gjorts med användning av innehållsanalys. I analysen av den tredje frågeställningen har vi tittat efter vilka faktorer som påverkar barnet och professionerna utifrån Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell. Resultatet av vad Barnets Bästa och Samverkan innebär för professionerna på Barnhuset visade att det inte finns någon gemensam definition av begreppen. Innebörden av Barnets Bästa för professionerna var bland annat att handläggningstiden i ärendet med utsatta barn sker snabbare vilket genererar att barnet kommer under skydd tidigare. Samverkan leder till snabbare handläggning och utredningar. Resultatet visar också att de samverkande parterna lärt sig mer om varandras professioner, yrkesroller och regelverk samt att samverkan ger ökad trygghet. Resultatet av den sista frågeställningen visar att Barnhuset har medfört en ökad tillgänglighet till de samverkande myndigheternas företrädare. Professionernas kompetens och erfarenhet gynnar barnet då barnet får tillgång till professionell hjälp.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-06-10Author
Boja, Anna-Karin
Olsson, Lena
Keywords
Barnahus/Barnhus
Barnets Bästa
Samverkan
Professioner
Children’s Advocacy Center
, Best interests of the child
, Cooperation
Professions
Language
swe