• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det utsatta barnet och dess samverkanspartners, En kvalitativ studie gjord på Barnhuset i Göteborg

Sammanfattning
Detta är en kvalitativ studie gjord på Barnhuset i Göteborg, en verksamhet med samverkan under gemensamt tak för barn som misstänks blivit utsatta för brott. Syftet med uppsatsen var att undersöka begreppen Barnets Bästa och Samverkan. Syftet var även att ta reda på hur samverkan går till konkret på Barnhuset i Göteborg, med utgångspunkt Barnets Bästa. Uppsatsens frågeställningar: Vad innebär Barnets Bästa för professionerna på Barnhuset? Vad innebär Samverkan för professionerna på Barnhuset? Hur kommer Samverkan barnet tillgodo på Barnhuset i Göteborg? Datainsamlingsmetoden har skett genom en fokusgruppintervju och en halvstrukturerad intervju. Informanterna i fokusgruppen var två socialsekreterare, en polis, en åklagare, en barnpsykolog och en barnpsykiatriker. Intervjun gjordes med enhetschefen/samordnaren. Tidigare forskning, Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori, anknytningsteori, utvecklingsteori och de centrala begreppen Barnets Bästa och Samverkan har använts i analysen av materialet. Metod för analysen av de två första frågeställningarna har gjorts med användning av innehållsanalys. I analysen av den tredje frågeställningen har vi tittat efter vilka faktorer som påverkar barnet och professionerna utifrån Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell. Resultatet av vad Barnets Bästa och Samverkan innebär för professionerna på Barnhuset visade att det inte finns någon gemensam definition av begreppen. Innebörden av Barnets Bästa för professionerna var bland annat att handläggningstiden i ärendet med utsatta barn sker snabbare vilket genererar att barnet kommer under skydd tidigare. Samverkan leder till snabbare handläggning och utredningar. Resultatet visar också att de samverkande parterna lärt sig mer om varandras professioner, yrkesroller och regelverk samt att samverkan ger ökad trygghet. Resultatet av den sista frågeställningen visar att Barnhuset har medfört en ökad tillgänglighet till de samverkande myndigheternas företrädare. Professionernas kompetens och erfarenhet gynnar barnet då barnet får tillgång till professionell hjälp.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/10249
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
C-uppsats A-K & Lena.pdf (535.8Kb)
Datum
2008-06-10
Författare
Boja, Anna-Karin
Olsson, Lena
Nyckelord
Barnahus/Barnhus
Barnets Bästa
Samverkan
Professioner
Children’s Advocacy Center
, Best interests of the child
, Cooperation
Professions
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV