Avgifter - ett nödvändigt ont? - Beskrivning av hemtjänsten inom Kungälvs kommun
Sammanfattning
Problembakgrund: Inom Kungälvs kommun är hanteringen av avgifterna inom hemtjänsten
en omfattande administration och många olika personer involveras, allt från enhetschefer,
administratörer till ekonomikontorets personal. I socialtjänstlagen finns reglerat att varje
brukare skall betala avgifter utifrån dennes ekonomiska förutsättningar, vilket medför att stort
arbete läggs ner på att bestämma avgiften för respektive brukare. Hemtjänsten har intäkter på
2,25 mkr och kostnader på 54,6 mkr, funderingar finns om inte hantering av avgifterna kostar
mer än vad kommunen generar i intäkter från avgifterna. Möjligen skulle kommunen spara in
på att inte ta ut avgifter för verksamheten.
Kommunen är inte tvingad att använda sig av avgifter men de används bland annat för att
skapa rättvisa bland kommuninvånarna. De som nyttjar en verksamhet skall också betala för
den. Likaså antas avgifter ha en efterfrågestyrande funktion då dessa begränsar efterfrågan.
Avgifter används även för att finansiera verksamheter.
Syfte: Syftet med denna undersökning är att utforma en processkartläggning över hur
avgiftshanteringen inom äldreomsorgen för Kungälvs kommun ser ut. Kartläggningen skall
sedan vara grunden för beräkningar kring avgiftshanteringens kostnader. Vidare resonera
kring vad som skulle hända om eventuellt avgiften avskaffas.
Metod: Inför undersökningen utfördes 13 personliga intervjuer med personal ifrån
hemtjänsten. Dessa var; verksamhetschefen, biståndschef, biståndshandläggare, enhetschefer,
medarbetare i verksamheten, administratörer och ekonomipersonal. Utifrån intervjuerna har
det framställts tre olika typer av processkartläggningar, de två första förklarar verksamheten
ur ett externt- respektive internt perspektiv. Den tredje processkartläggningen är enbart
fokuserad på de arbetsuppgifter som hör till avgiftshanteringen och utifrån denna utförs sedan
beräkningar av kostnaderna för avgiftshanteringen vilka sedan analyseras.
Slutsatser: Beräkningarna visar att kostnaden kring avgiftshanteringen kan uppskattas till
omkring 1 640 000 kr. Detta innebär att kommunen använder 73 % av intäkterna från
brukarna till att finansiera avgiftshanteringen. Under intervjuerna framkom även att
enhetscheferna ansåg sig vara överflödiga i avgiftshanteringen och önskade att vara helt
frånkopplade från denna för att kunna fokusera på arbetsledarrollen. Detta är en fråga om
delegation och om denna ändrades skulle administratörerna kunna sköta hela förloppet med
avgiftshanteringen. Studier visar på att avgifter har en efterfrågestyrande effekt, att avskaffa
avgifterna skulle troligtvis leda till att efterfrågan ökade. Detta angav även många av
respondenterna som trodde att kommunen skulle behövda anställa fler biståndshandläggare.
Med andra ord antas inte kostnaderna försvinna utan enbart omfördelas från
avgiftshanteringen till biståndsenheten.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2008-06-10Författare
Begovic, Anela
Karlsson, Ewelinn
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-80M
Språk
swe