Visa enkel post

dc.contributor.authorBegovic, Anela
dc.contributor.authorKarlsson, Ewelinn
dc.date.accessioned2008-06-10T11:36:04Z
dc.date.available2008-06-10T11:36:04Z
dc.date.issued2008-06-10T11:36:04Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/10251
dc.description.abstractProblembakgrund: Inom Kungälvs kommun är hanteringen av avgifterna inom hemtjänsten en omfattande administration och många olika personer involveras, allt från enhetschefer, administratörer till ekonomikontorets personal. I socialtjänstlagen finns reglerat att varje brukare skall betala avgifter utifrån dennes ekonomiska förutsättningar, vilket medför att stort arbete läggs ner på att bestämma avgiften för respektive brukare. Hemtjänsten har intäkter på 2,25 mkr och kostnader på 54,6 mkr, funderingar finns om inte hantering av avgifterna kostar mer än vad kommunen generar i intäkter från avgifterna. Möjligen skulle kommunen spara in på att inte ta ut avgifter för verksamheten. Kommunen är inte tvingad att använda sig av avgifter men de används bland annat för att skapa rättvisa bland kommuninvånarna. De som nyttjar en verksamhet skall också betala för den. Likaså antas avgifter ha en efterfrågestyrande funktion då dessa begränsar efterfrågan. Avgifter används även för att finansiera verksamheter. Syfte: Syftet med denna undersökning är att utforma en processkartläggning över hur avgiftshanteringen inom äldreomsorgen för Kungälvs kommun ser ut. Kartläggningen skall sedan vara grunden för beräkningar kring avgiftshanteringens kostnader. Vidare resonera kring vad som skulle hända om eventuellt avgiften avskaffas. Metod: Inför undersökningen utfördes 13 personliga intervjuer med personal ifrån hemtjänsten. Dessa var; verksamhetschefen, biståndschef, biståndshandläggare, enhetschefer, medarbetare i verksamheten, administratörer och ekonomipersonal. Utifrån intervjuerna har det framställts tre olika typer av processkartläggningar, de två första förklarar verksamheten ur ett externt- respektive internt perspektiv. Den tredje processkartläggningen är enbart fokuserad på de arbetsuppgifter som hör till avgiftshanteringen och utifrån denna utförs sedan beräkningar av kostnaderna för avgiftshanteringen vilka sedan analyseras. Slutsatser: Beräkningarna visar att kostnaden kring avgiftshanteringen kan uppskattas till omkring 1 640 000 kr. Detta innebär att kommunen använder 73 % av intäkterna från brukarna till att finansiera avgiftshanteringen. Under intervjuerna framkom även att enhetscheferna ansåg sig vara överflödiga i avgiftshanteringen och önskade att vara helt frånkopplade från denna för att kunna fokusera på arbetsledarrollen. Detta är en fråga om delegation och om denna ändrades skulle administratörerna kunna sköta hela förloppet med avgiftshanteringen. Studier visar på att avgifter har en efterfrågestyrande effekt, att avskaffa avgifterna skulle troligtvis leda till att efterfrågan ökade. Detta angav även många av respondenterna som trodde att kommunen skulle behövda anställa fler biståndshandläggare. Med andra ord antas inte kostnaderna försvinna utan enbart omfördelas från avgiftshanteringen till biståndsenheten.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalysen
dc.relation.ispartofseries07-08-80Men
dc.titleAvgifter - ett nödvändigt ont? - Beskrivning av hemtjänsten inom Kungälvs kommunen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post