Statliga webbplatser - brister och tillgångar ur ett kommunikationsperspektiv
Sammanfattning
Abstrakt
De flesta myndigheter har idag en webbplats där deras verksamhet presenteras.
Eftersom det inte finns några utarbetade riktlinjer för den här typen av webbplatser är
variationerna stora, vissa är bra och andra dåliga. Jag har undersökt hur myndigheters
webbplatser fungerar utifrån teorier kring webbdesign och kommunikation. Jag ville se
om kommunikationsteorier kunde vara ett fruktbart sätt att titta på webbplatser vars
främsta uppgift är att förmedla information om avsändarens verksamhet. Detta på grund
av att dessa sidor i grunden är massmedier. Vid datainsamlandet har jag använt mig av
kompletterande metoder. Utifrån litteraturstudier har jag gjort en undersökning på ett
urval av 30 webbplatser. Sedan har jag fört en omfattande diskussion där teorin har
jämförts med resultaten av undersökningen. Det viktigaste som framkom var att
processinriktade kommunikationsteorier är väl lämpade att användas som teoretisk
förklaringsmodell för praktiska råd inom webbdesign. Utifrån denna modell var den
allvarligaste bristen på webbplatserna att den information som presenterades inte var
bearbetad för att på ett enkelt sätt - kunna läsas från dataskärmen. De främsta
tillgångar som fanns var en god användning av symboler och tillgång till databaser, och
andra hjälpmedel, för sökning av information. De förändringar som framför allt
behöver göras på webbplatserna är att förenkla designen och underlätta navigationen,
på så sätt får besökaren lättare att hitta det han söker.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law