Sjuksköterskors erfarenhet av handledning av sjuksköterskestuderande inom primärvård
Abstract
Bakgrund: Kraven på handledande sjuksköterskors akademiska kompetens har ökat sedan
sjuksköterskeutbildningen innefattas av kandidatexamen och står under högskoleverkets
kontroll. Programmens lärare deltar i liten utsträckning i den praktiska utbildningen och
avståndet mellan teoretisk och praktisk undervisning har ökat.
Syfte: Syftet med studien var att undersöka handledande sjuksköterskors erfarenheter av att
handleda sjuksköterskestudenter i primärvården Skaraborg.
Metod: Studien är genomförd med en kvalitativ forskningsansats med tio intervjuer med
handledande sjuksköterskor i primärvården.
Resultat: Studien visade att sjuksköterskor upplever arbetet med att handleda studenter som
både intressant och viktigt. Handledning är en naturlig del av arbetet som sjuksköterska och
handledarna anser att det ger en högre kvalitet på omvårdnadsarbetet. Det är även ett tids- och
energikrävande arbete som kräver en god organisation inom förvaltningen, ett bra samarbete
på den egna arbetsplatsen och med huvudhandledarna. Handledning av studenter kräver även
ett gott samarbete med lärosätet. Sjuksköterskorna önskar få en tydligare struktur på den egna
arbetsplatsen för hur mycket tid de kan avsätta för handledning samt mer stöd i
handledningsarbete från lärosätet.
Diskussion: Det föreligger formella krav på akademisk kompetens för handledning, men
sjuksköterskorna anser att de genom sin långa yrkeserfarenhet och utbildningar de skaffat sig
under senare år troligtvis har en reell kompetens som motsvarar den numera obligatoriska
kandidatexamen inom sjuksköterskeutbildningen. Det kommer att behövas många studenter
framöver i takt med stora pensionsavgångar, vilket kräver ekonomiska resurser för
handledning i vården.
Nyckelord: Student, sjuksköterska, handledning och primärvård.
Degree
Student essay