• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undersköterskors och barnsköterskors erfarenheter av kompetensstegen inom akutsjukvården

Abstract
Kompetensstegen är ett värderingsinstrument för arbetsledningen där vårdpersonalens förvärvade och behövda kompetens kontrolleras. I Västra Götalandsregionen använder inte alla arbetsplatser kompetensstegen och de arbetsplatser som arbetar enligt den gör detta på olika sätt, detta kan försvåra undersköterskornas/barnsköterskornas möjligheter för kompetensutveckling och vid arbetsgivarens olika bedömningar och lönesättningar. Studiens syfte är att beskriva vilka erfarenheter undersköterskor och barnsköterskor har av kompetensstegen inom akutsjukvården. För att samla in data har vi använt en enkät med 38 frågor som delgavs 88 undersköterskor och barnsköterskor, enkätens svarsfrekvens blev 69 %. Resultatet visar att kompetensstegen inte är någon bidragande orsak till att undersköterskor och barnsköterskor söker sig till en arbetsplats som arbetar enligt kompetensstegen. Det är heller inte ett skäl till att de kvarstannar på en arbetsplats som arbetar enligt kompetensstegen. Respondenternas erfarenheter är att kompetensutveckling inte har bidragit till att deras löner ökat mer än andra kollegors som inte arbetar enligt kompetensstegen. Det finns dålig kunskap bland respondenterna vad kompetensstegen innebär. Förutsättningar för kompetensutveckling ges av närmaste arbetsledning, trots detta kompetensutvecklas inte alla undersköterskor och barnsköterskor. Respondenterna anser att det finns många fördelar och få nackdelar att arbeta enligt kompetensstegen. I diskussionen sätter vi in vårt resultat i förhållande till tidigare forskning och beskriver respondenternas kunskaper om och erfarenheter av att kompetensstegen inte används på ett enhetligt sätt på arbetsplatserna. Förslag till vidare forskning avslutar diskussionen. Sökord: Kompetens, kompetensutvecklig, undersköterska, utbildning, vidareutbildning, yrkeskompetens, erfarenhetsbaserad kompetens, karriärstege, kompetensstege, yrkesutveckling, clinical ladder, nurse och nursing.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/10385
Collections
  • C-uppsatser (- 2009)
View/Open
Karlsson_Sjoevall.pdf (263.0Kb)
Date
2008-06-23
Author
Karlsson, Yvonne
Sjövall, Ulrika
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV