• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undersköterskors och barnsköterskors erfarenheter av kompetensstegen inom akutsjukvården

Sammanfattning
Kompetensstegen är ett värderingsinstrument för arbetsledningen där vårdpersonalens förvärvade och behövda kompetens kontrolleras. I Västra Götalandsregionen använder inte alla arbetsplatser kompetensstegen och de arbetsplatser som arbetar enligt den gör detta på olika sätt, detta kan försvåra undersköterskornas/barnsköterskornas möjligheter för kompetensutveckling och vid arbetsgivarens olika bedömningar och lönesättningar. Studiens syfte är att beskriva vilka erfarenheter undersköterskor och barnsköterskor har av kompetensstegen inom akutsjukvården. För att samla in data har vi använt en enkät med 38 frågor som delgavs 88 undersköterskor och barnsköterskor, enkätens svarsfrekvens blev 69 %. Resultatet visar att kompetensstegen inte är någon bidragande orsak till att undersköterskor och barnsköterskor söker sig till en arbetsplats som arbetar enligt kompetensstegen. Det är heller inte ett skäl till att de kvarstannar på en arbetsplats som arbetar enligt kompetensstegen. Respondenternas erfarenheter är att kompetensutveckling inte har bidragit till att deras löner ökat mer än andra kollegors som inte arbetar enligt kompetensstegen. Det finns dålig kunskap bland respondenterna vad kompetensstegen innebär. Förutsättningar för kompetensutveckling ges av närmaste arbetsledning, trots detta kompetensutvecklas inte alla undersköterskor och barnsköterskor. Respondenterna anser att det finns många fördelar och få nackdelar att arbeta enligt kompetensstegen. I diskussionen sätter vi in vårt resultat i förhållande till tidigare forskning och beskriver respondenternas kunskaper om och erfarenheter av att kompetensstegen inte används på ett enhetligt sätt på arbetsplatserna. Förslag till vidare forskning avslutar diskussionen. Sökord: Kompetens, kompetensutvecklig, undersköterska, utbildning, vidareutbildning, yrkeskompetens, erfarenhetsbaserad kompetens, karriärstege, kompetensstege, yrkesutveckling, clinical ladder, nurse och nursing.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/10385
Samlingar
  • C-uppsatser (- 2009)
Fil(er)
Karlsson_Sjoevall.pdf (263.0Kb)
Datum
2008-06-23
Författare
Karlsson, Yvonne
Sjövall, Ulrika
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV