• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur redovisas socialt ansvar i konfektionsbranschen?

Sammanfattning
Bakgrund och Problem: Frågan om företags miljöpåverkan och hur de tar sitt sociala ansvar diskuteras allt mer i samhället. Redovisningen av socialt ansvar är frivillig, men efterfrågas i allt större utsträckning av företagets intressenter. Riktlinjer för hur utformningen av detta kan göras har tagits fram av Global Reporting Initiative, GRI, och inkluderar frågor som rör ekonomi, miljö, arbetsvillkor, mänskliga rättigheter, samhälle och produktansvar. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och analysera hur några av de största klädkedjorna redovisar sitt sociala ansvar. Med utgångspunkt från GRI vill vi se hur väl företagens rapportering stämmer överens med dessa riktlinjer. Vi syftar också att jämföra de olika företagens redovisning gällande socialt ansvar. Avgränsningar: Vi avgränsar oss till att titta på H&M, Inditex och Gap och jämföra dessa med de delar av GRI:s riktlinjer som kallas ”core indicators”. Vidare har vi endast använt oss av extern information i form av årsredovisningar och hållbarhetsrapporter. Metod: Vi har gjort en kvalitativ undersökning där vi granskat de tre valda företagens hållbarhetsredovisningar från ett externt perspektiv. Hur fullständiga företagens rapporteringar är analyserar vi utifrån GRI:s ramverk samt intressent- och legitimitetsteorin. Resultat och Slutsatser: Samtliga företag inkluderar något som berör ekonomi, miljö, arbetsvillkor, mänskliga rättigheter, samhälle och produktansvar i sina rapporter. Mängden de rapporterar om de olika frågorna varierar i hög grad. Området där rapporteringen är mest fullständig är inom mänskliga rättigheter. Undersökningen tyder också på att företagen tenderar att fokusera på de positiva aspekterna och utelämna de negativa i hållbarhetsrapporterna. Företagens hållbarhetsrapporter skiljer sig i vissa fall åt, men i stort liknar de varandra. Förslag till vidare studier: Ett förslag på vidare studier inom området är att utgå från rapporter som anpassats till G3, och se hur rapporteringen förändrats i och med att företagen implementerar G3 och de kompletterande riktlinjerna som tas fram specifikt för branschen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/10409
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_10409_1.pdf (1.035Mb)
Datum
2008-06-25
Författare
Bäckdahl, Linn
Isaksson, Amelie
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-91
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV