• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viral marknadsföring som rekryteringsverktyg

Viral marketing as a recruitment tool

Abstract
Undersökningen bygger på en fallstudie som genomförts på företaget AstraZeneca. De är ett läkemedelsföretag vars produkter finns till försäljning i över 100 länder. Deras tre speciella forskningsenheter i Sverige, Clinical Pharmacology Unit (CPU), behöver hela tiden fler frivilliga som kan agera försökspersoner för forskning och utveckling av nya läkemedel. Syftet i denna studie är att beskriva hur företag kan använda viral marknadsföring i webbaserade sociala nätverk för att nå sin målgrupp. Vi genomförde intervjuer med försökspersoner för att få en bild av hur de idag får information om AstraZeneca CPU, och för att få veta hur de blev försökspersoner. Därefter konstruerade vi en webbenkät och frågorna gav oss svar på respondenternas internetvanor och hur de tillämpar informationsspridning på internet. Många människor runt om i världen är idag medlemmar i ett webbaserat socialt nätverk. Detta är ett sätt för många både att hålla kontakten med gamla vänner och att skapa relationer med nya. Företag som AstraZeneca kan utnyttja de webbaserade sociala nätverken genom att använda viral marknadsföring som bygger på att kunderna själva står för informationsspridningen om dem genom mun-till-mun metoden eller som det heter på engelska, word of mouth. I intervjuerna kom vi fram till att alla försökspersoner ställer upp eftersom de får ersättning för sin tid på AstraZeneca CPU. I stället för att betala för användning av traditionella marknadsföringskanaler bör AstraZeneca utnyttja dessa nöjda ”kunder” som potentiella ”försäljare” i exempelvis en viral marknadsföringskampanj. Vår studie visar att några av de effektivaste spridningskanalerna för viral marknadsföring är webbaserade sociala nätverk, email och bloggar. Ett exempel på hur AstraZeneca skulle kunna använda sig av viral marknadsföring är bloggar. Människor som letar efter fakta om försökspersoner skulle då också kunna få information via dessa bloggar och AstraZeneca CPU skulle få mer publicitet och uppmärksamhet än idag.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/10482
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_10482_1.pdf (1.180Mb)
Date
2008-06-30
Author
Gallardo de la Cruz, Ramon
Jansson, Anna
Wedenryd, William
Keywords
Viral marknadsföring
mun-till-mun
word of mouth
webbaserade sociala nätverk
AstraZeneca
försöksperson
Series/Report no.
Report/IT University of Göteborg
2008:026
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV