dc.contributor.author | Gallardo de la Cruz, Ramon | |
dc.contributor.author | Jansson, Anna | |
dc.contributor.author | Wedenryd, William | |
dc.date.accessioned | 2008-06-30T09:36:03Z | |
dc.date.available | 2008-06-30T09:36:03Z | |
dc.date.issued | 2008-06-30T09:36:03Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/10482 | |
dc.description.abstract | Undersökningen bygger på en fallstudie som genomförts på företaget AstraZeneca. De är ett
läkemedelsföretag vars produkter finns till försäljning i över 100 länder. Deras tre speciella
forskningsenheter i Sverige, Clinical Pharmacology Unit (CPU), behöver hela tiden fler
frivilliga som kan agera försökspersoner för forskning och utveckling av nya läkemedel.
Syftet i denna studie är att beskriva hur företag kan använda viral marknadsföring i
webbaserade sociala nätverk för att nå sin målgrupp. Vi genomförde intervjuer med försökspersoner
för att få en bild av hur de idag får information om AstraZeneca CPU, och för att få
veta hur de blev försökspersoner. Därefter konstruerade vi en webbenkät och frågorna gav oss
svar på respondenternas internetvanor och hur de tillämpar informationsspridning på internet.
Många människor runt om i världen är idag medlemmar i ett webbaserat socialt nätverk. Detta
är ett sätt för många både att hålla kontakten med gamla vänner och att skapa relationer med
nya. Företag som AstraZeneca kan utnyttja de webbaserade sociala nätverken genom att använda
viral marknadsföring som bygger på att kunderna själva står för informationsspridningen
om dem genom mun-till-mun metoden eller som det heter på engelska, word of mouth.
I intervjuerna kom vi fram till att alla försökspersoner ställer upp eftersom de får ersättning
för sin tid på AstraZeneca CPU. I stället för att betala för användning av traditionella marknadsföringskanaler
bör AstraZeneca utnyttja dessa nöjda ”kunder” som potentiella
”försäljare” i exempelvis en viral marknadsföringskampanj. Vår studie visar att några av de
effektivaste spridningskanalerna för viral marknadsföring är webbaserade sociala nätverk, email
och bloggar. Ett exempel på hur AstraZeneca skulle kunna använda sig av viral
marknadsföring är bloggar. Människor som letar efter fakta om försökspersoner skulle då
också kunna få information via dessa bloggar och AstraZeneca CPU skulle få mer publicitet
och uppmärksamhet än idag. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Report/IT University of Göteborg | en |
dc.relation.ispartofseries | 2008:026 | en |
dc.subject | Viral marknadsföring | en |
dc.subject | mun-till-mun | en |
dc.subject | word of mouth | en |
dc.subject | webbaserade sociala nätverk | en |
dc.subject | AstraZeneca | en |
dc.subject | försöksperson | en |
dc.title | Viral marknadsföring som rekryteringsverktyg | en |
dc.title.alternative | Viral marketing as a recruitment tool | en |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |