Visa enkel post

dc.contributor.authorGallardo de la Cruz, Ramon
dc.contributor.authorJansson, Anna
dc.contributor.authorWedenryd, William
dc.date.accessioned2008-06-30T09:36:03Z
dc.date.available2008-06-30T09:36:03Z
dc.date.issued2008-06-30T09:36:03Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/10482
dc.description.abstractUndersökningen bygger på en fallstudie som genomförts på företaget AstraZeneca. De är ett läkemedelsföretag vars produkter finns till försäljning i över 100 länder. Deras tre speciella forskningsenheter i Sverige, Clinical Pharmacology Unit (CPU), behöver hela tiden fler frivilliga som kan agera försökspersoner för forskning och utveckling av nya läkemedel. Syftet i denna studie är att beskriva hur företag kan använda viral marknadsföring i webbaserade sociala nätverk för att nå sin målgrupp. Vi genomförde intervjuer med försökspersoner för att få en bild av hur de idag får information om AstraZeneca CPU, och för att få veta hur de blev försökspersoner. Därefter konstruerade vi en webbenkät och frågorna gav oss svar på respondenternas internetvanor och hur de tillämpar informationsspridning på internet. Många människor runt om i världen är idag medlemmar i ett webbaserat socialt nätverk. Detta är ett sätt för många både att hålla kontakten med gamla vänner och att skapa relationer med nya. Företag som AstraZeneca kan utnyttja de webbaserade sociala nätverken genom att använda viral marknadsföring som bygger på att kunderna själva står för informationsspridningen om dem genom mun-till-mun metoden eller som det heter på engelska, word of mouth. I intervjuerna kom vi fram till att alla försökspersoner ställer upp eftersom de får ersättning för sin tid på AstraZeneca CPU. I stället för att betala för användning av traditionella marknadsföringskanaler bör AstraZeneca utnyttja dessa nöjda ”kunder” som potentiella ”försäljare” i exempelvis en viral marknadsföringskampanj. Vår studie visar att några av de effektivaste spridningskanalerna för viral marknadsföring är webbaserade sociala nätverk, email och bloggar. Ett exempel på hur AstraZeneca skulle kunna använda sig av viral marknadsföring är bloggar. Människor som letar efter fakta om försökspersoner skulle då också kunna få information via dessa bloggar och AstraZeneca CPU skulle få mer publicitet och uppmärksamhet än idag.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesReport/IT University of Göteborgen
dc.relation.ispartofseries2008:026en
dc.subjectViral marknadsföringen
dc.subjectmun-till-munen
dc.subjectword of mouthen
dc.subjectwebbaserade sociala nätverken
dc.subjectAstraZenecaen
dc.subjectförsökspersonen
dc.titleViral marknadsföring som rekryteringsverktygen
dc.title.alternativeViral marketing as a recruitment toolen
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post