dc.contributor.author | Nilsson, Johan | |
dc.contributor.author | Nylander, Jessica | |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T14:01:20Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T14:01:20Z | |
dc.date.issued | 2007-01-16T14:01:20Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1053 | |
dc.description.abstract | Att fastställa en strategi – det är fokus för denna uppsats. För företag i en starkt föränderlig
bransch blir långsiktig fokusering mycket betydelsefullt. Med denna uppsats ämnar vi skapa
förståelse för reklambranschens utveckling och framtida krav för att utgöra underlag för en
strategiutformning för framtidens byrå - vi vill identifiera marknadschefens bästa vän i framtiden.
För att möjliggöra detta har vi utgått från följande tre nyckelområden: Det första berör den
produkt som marknadchefen kommer att efterfråga för att tillgodose sina krav på
kommunikation i framtiden. Det andra området berör den typ av relation och det arbetssätt som
marknadschefen önskar att sin byrå präglas av. Slutligen berörs betalningsproblematiken kring
marknadsföring och relationen nytta, kostnad och rättvisa av en produkt vars effekt ofta är svår
att mäta.
Denna studie genomförs ur ett hermeneutiskt perspektiv, vilket innebär att vi
tolkar verkligheten snarare än direkt avbildar den. Den abduktiva ansats som utgör
förhållningssättet i studien innebär att vi inte har låtit teorin begränsa oss, utan att vi pendlat
mellan empiri och teori för att komma fram till de mest intressanta slutsatserna. Urvalet som
gjorts har skett i form av bedömnings samt bekvämlighetsurval. Till största del utgörs det
empiriska materialet av intervjuer med marknadschefer och branschanalytiker. Vidare
karaktäriseras tolkningen av materialet av kreativitet och kritisk granskning. För att besvara
problemen och uppfylla syftet utgörs idéläran av såväl gamla som nya teorier, vilka framförallt
behandlar innovation, positionering och strategi.
Vad gäller den produkt som erbjuds av byrån så framstår två saker tydligt:
marknadsföring på slutkundens villkor och att kommunicera en upplevelse. Det står klart att webbaserad
kommunikation kommer att vara i fokus på så sätt att andra kommunikations-kanaler kommer
leda kunden in på webben. Det viktigaste gällande produkten är idéer och kreativitet.
Åsikterna om vilka kriterierna som är av betydelse vid val av byrå skiljer sig åt.
Personliga relationer är avgörande enligt branschanalytikerna medan tillgänglighet, stabilitet och
kreativitet prioriteras av marknadscheferna. Det som gemensamt framgår i denna
byrårelationsfråga är att leveransförmåga är viktigt. Kunskap och bekvämlighet innefattas i frågan
om vilket fokus en byrå bör ha. Specialistkompetens är det primära kunskapsmässigt samtidigt
som brett fokus gör arbetet enklare ur bekvämlighetssynpunkt för marknadschefen. Dilemmat
mellan smal eller bred fokus är uppenbar.
Idag är det vanligaste sättet att betala genom årsavtal. Respondenterna visar intresse
för betalningssätt baserade på resultat men visar på viss försiktighet mot detta sätt att betala.
Rättvisan och nyttan av det som marknadschefen och dennes företag köper av byrån är viktigt
och detta är svårt att uppnå med resultatbaserade betalningsmodeller. Det blir tydligt att
innovation är svårare att ta betalt för än produktion och att detta är en närmast pragmatisk fråga.
Pressen på att utveckla nya betalningsmodeller är stor men frågan är vem som egentligen vill
använda dem? Av studien framkommer att framtidens byrå är:
• En byrå som erbjuder en produkt i form av innovation och som fokuserar på idéer
snarare än produktion oberoende av kanal.
• En proaktiv byrå som ligger i framkant genom att aktivt söka idéer samt kunskap om
kundens verksamhet, produkter och slutkund och som gemensamt med andra aktörer
arbetar för att tillfredställa marknadschefens önskemål.
• En byrå som erbjuder en flexibel betalningslösning för sina kunder och som anpassar
denna efter kundens verksamhet och produkt. | eng |
dc.format.extent | 571456 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-2M | eng |
dc.title | Marknadschefens bästa vän i framtiden | eng |
dc.title.alternative | En strategisk analys av en bransch i förändring | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | eng |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |