• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Industriell design – inne eller ute? En utforskande studie om synen på design som

Abstract
Bakgrund och problem: Designens potential som strategisk resurs har på senare tid börjat uppmärksammas allt mer. I takt med att designanvändandet ökar i företagens differentieringsarbete ökar även behovet av kunskap om hur företag på bästa sätt kan tillvarata och utnyttja design som ett effektivt konkurrensmedel. Tidigare forskning kring företags motiv och argument till att outsourca design eller bygga upp en intern designavdelning är begränsad. Därför ansåg vi det viktigt att detta område uppmärksammades och studerades grundligare. Syfte: Studiens syfte är att identifiera och beskriva skillnader och likheter ur ett design managementperspektiv mellan tre tillverkande företag som använder någon typ av industriell design i sin produktutveckling. Två av dessa har interna designavdelningar och ett företag köper in design på konsultbasis. Metod: Fallstudier omfattande tre tillverkande företag har genomförts. Fallföretagen valdes främst utifrån kriteriet att två av företagen skulle använda sig av interna designavdelningar och ett skulle köpa in design från extern part. Fallstudierna utgörs av sex intervjuer: två intervjuer per företag där VD och designrepresentant utgör intervjupersonerna. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram som omfattar tidigare forskning och teori från designmanagement-, marknadsförings- och företagsstrategiområdena. Resultat och slutsatser: Genom att identifiera likheter och skillnader hos de tre företagen har vi kunnat påvisa att de två företagen med interna designavdelningar liknar varandra i sitt arbete med att integrera design i företaget och att det företag som köper in design från extern part skiljer sig i detta avseende. Även i argumentationen kring valet av designorganisation kunde likheter i argument och även de för- och nackdelar med valet som de nämner utrönas. Angående företagens syn på designens påverkan på lönsamhet avvek inte resonemanget hos de två företagen med intern designavdelning avsevärt från det företag som köper in design från extern part. Förslag till fortsatta studier: En fördjupad men mer omfattande studie än denna av företags val av designorganisering och valets eventuella koppling till designens strategiska betydelse kan anses vara angelägen för större generaliserbarhet och säkerställande av slutsatser. Därtill vore det intressant att utforska huruvida designens strategiska ställning i företaget påverkas av ett generationsskifte i företagsledningar. Slutligen skulle en fokuserad studie på företags designorganisationsvals eventuella koppling till lönsamheten utgöra ett relevant bidrag till övriga studier på området.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/10550
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_10550_1.pdf (1.191Mb)
Date
2008-07-03
Author
Darfeldt, Sofia
Drejer, Elisabeth
Johansson, Magdalena
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalsy
07-08-93
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV