dc.contributor.author | Darfeldt, Sofia | |
dc.contributor.author | Drejer, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Johansson, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2008-07-03T07:51:45Z | |
dc.date.available | 2008-07-03T07:51:45Z | |
dc.date.issued | 2008-07-03T07:51:45Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/10550 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Designens potential som strategisk resurs har på senare tid börjat
uppmärksammas allt mer. I takt med att designanvändandet ökar i företagens differentieringsarbete
ökar även behovet av kunskap om hur företag på bästa sätt kan tillvarata och utnyttja
design som ett effektivt konkurrensmedel. Tidigare forskning kring företags motiv och argument
till att outsourca design eller bygga upp en intern designavdelning är begränsad. Därför
ansåg vi det viktigt att detta område uppmärksammades och studerades grundligare.
Syfte: Studiens syfte är att identifiera och beskriva skillnader och likheter ur ett design managementperspektiv
mellan tre tillverkande företag som använder någon typ av industriell design
i sin produktutveckling. Två av dessa har interna designavdelningar och ett företag köper
in design på konsultbasis.
Metod: Fallstudier omfattande tre tillverkande företag har genomförts. Fallföretagen valdes
främst utifrån kriteriet att två av företagen skulle använda sig av interna designavdelningar
och ett skulle köpa in design från extern part. Fallstudierna utgörs av sex intervjuer: två intervjuer
per företag där VD och designrepresentant utgör intervjupersonerna. Det empiriska
materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram som omfattar tidigare forskning och
teori från designmanagement-, marknadsförings- och företagsstrategiområdena.
Resultat och slutsatser: Genom att identifiera likheter och skillnader hos de tre företagen har
vi kunnat påvisa att de två företagen med interna designavdelningar liknar varandra i sitt
arbete med att integrera design i företaget och att det företag som köper in design från extern
part skiljer sig i detta avseende. Även i argumentationen kring valet av designorganisation
kunde likheter i argument och även de för- och nackdelar med valet som de nämner utrönas.
Angående företagens syn på designens påverkan på lönsamhet avvek inte resonemanget hos
de två företagen med intern designavdelning avsevärt från det företag som köper in design
från extern part.
Förslag till fortsatta studier: En fördjupad men mer omfattande studie än denna av företags
val av designorganisering och valets eventuella koppling till designens strategiska betydelse
kan anses vara angelägen för större generaliserbarhet och säkerställande av slutsatser. Därtill
vore det intressant att utforska huruvida designens strategiska ställning i företaget påverkas av
ett generationsskifte i företagsledningar. Slutligen skulle en fokuserad studie på företags
designorganisationsvals eventuella koppling till lönsamheten utgöra ett relevant bidrag till
övriga studier på området. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalsy | en |
dc.relation.ispartofseries | 07-08-93 | en |
dc.title | Industriell design – inne eller ute? En utforskande studie om synen på design som | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |