Visa enkel post

dc.contributor.authorDarfeldt, Sofia
dc.contributor.authorDrejer, Elisabeth
dc.contributor.authorJohansson, Magdalena
dc.date.accessioned2008-07-03T07:51:45Z
dc.date.available2008-07-03T07:51:45Z
dc.date.issued2008-07-03T07:51:45Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/10550
dc.description.abstractBakgrund och problem: Designens potential som strategisk resurs har på senare tid börjat uppmärksammas allt mer. I takt med att designanvändandet ökar i företagens differentieringsarbete ökar även behovet av kunskap om hur företag på bästa sätt kan tillvarata och utnyttja design som ett effektivt konkurrensmedel. Tidigare forskning kring företags motiv och argument till att outsourca design eller bygga upp en intern designavdelning är begränsad. Därför ansåg vi det viktigt att detta område uppmärksammades och studerades grundligare. Syfte: Studiens syfte är att identifiera och beskriva skillnader och likheter ur ett design managementperspektiv mellan tre tillverkande företag som använder någon typ av industriell design i sin produktutveckling. Två av dessa har interna designavdelningar och ett företag köper in design på konsultbasis. Metod: Fallstudier omfattande tre tillverkande företag har genomförts. Fallföretagen valdes främst utifrån kriteriet att två av företagen skulle använda sig av interna designavdelningar och ett skulle köpa in design från extern part. Fallstudierna utgörs av sex intervjuer: två intervjuer per företag där VD och designrepresentant utgör intervjupersonerna. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram som omfattar tidigare forskning och teori från designmanagement-, marknadsförings- och företagsstrategiområdena. Resultat och slutsatser: Genom att identifiera likheter och skillnader hos de tre företagen har vi kunnat påvisa att de två företagen med interna designavdelningar liknar varandra i sitt arbete med att integrera design i företaget och att det företag som köper in design från extern part skiljer sig i detta avseende. Även i argumentationen kring valet av designorganisation kunde likheter i argument och även de för- och nackdelar med valet som de nämner utrönas. Angående företagens syn på designens påverkan på lönsamhet avvek inte resonemanget hos de två företagen med intern designavdelning avsevärt från det företag som köper in design från extern part. Förslag till fortsatta studier: En fördjupad men mer omfattande studie än denna av företags val av designorganisering och valets eventuella koppling till designens strategiska betydelse kan anses vara angelägen för större generaliserbarhet och säkerställande av slutsatser. Därtill vore det intressant att utforska huruvida designens strategiska ställning i företaget påverkas av ett generationsskifte i företagsledningar. Slutligen skulle en fokuserad studie på företags designorganisationsvals eventuella koppling till lönsamheten utgöra ett relevant bidrag till övriga studier på området.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalsyen
dc.relation.ispartofseries07-08-93en
dc.titleIndustriell design – inne eller ute? En utforskande studie om synen på design somen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post