dc.contributor.author | Björn, Andersson | |
dc.contributor.author | Eva, Nyberg | |
dc.date.accessioned | 2008-07-11T09:34:17Z | |
dc.date.available | 2008-07-11T09:34:17Z | |
dc.date.issued | 2006-09 | |
dc.identifier.issn | 1651-9531 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/10631 | |
dc.description.abstract | Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området livscykler inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om vad som är levande, befruktning och faser av olika organismers livscykler. Sedan ges ett stort antal förslag till lektioner som belyser olika aspekter av begreppet livscykel. Centralt är att eleverna har hand om egna växter och smådjur och iakttar hur de utvecklas och i en del fall ger upphov till en ny livscykel. En fyllig problemsamling ingår. | en |
dc.description.sponsorship | Myndigheten för skolutveckling och IPD | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.publisher | Göteborgs Universitet | en |
dc.relation.ispartofseries | Ämnesdidaktik i praktiken : nya vägar för undervisning i naturvetenskap | en |
dc.relation.ispartofseries | 7 | |
dc.title | Att undervisa om livscykler i skolår 1-5, kunskapsbas och undervisningsförslag | en |
dc.type | Text | en |
dc.type.svep | report | en |
dc.gup.origin | Göteborgs universitet | swe |
dc.gup.department | Enheten för ämnesdidaktik, Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |