Att undervisa om livscykler i skolår 1-5, kunskapsbas och undervisningsförslag
Abstract
Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området livscykler inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om vad som är levande, befruktning och faser av olika organismers livscykler. Sedan ges ett stort antal förslag till lektioner som belyser olika aspekter av begreppet livscykel. Centralt är att eleverna har hand om egna växter och smådjur och iakttar hur de utvecklas och i en del fall ger upphov till en ny livscykel. En fyllig problemsamling ingår.
University
Göteborgs universitet
Institution
Enheten för ämnesdidaktik, Institutionen för pedagogik och didaktik
Publisher
Göteborgs Universitet
View/ Open
Date
2006-09Author
Björn, Andersson
Eva, Nyberg
Publication type
report
ISSN
1651-9531
Series/Report no.
Ämnesdidaktik i praktiken : nya vägar för undervisning i naturvetenskap
7
Language
swe