Kunskapsdelning i en outsourcingrelation En fallstudie på två globala företag
Abstract
Vid en IT-outsourcing kommer en viktig del av företagets kompetens att flytta till ett annat företag vilket gör att det blir av yttersta vikt att kunskapsdelningen mellan företagen fungerar väl. Uppsatsens problemområde är att identifiera bakomliggande faktorer till en lyckad kunskapsdelning mellan två parter i en IT-outsourcing-relation, för att minska den kompetenslucka som uppstår då kundföretaget outsourcar en stor del av sin IT-kompetens till ett annat företag. En studie genomfördes på SKF och
EDS, som är i en situation där SKF: s IT-outsourcing till EDS pågått under en tid och frågor av denna typ börjar uppkomma. Metoden för datauppsamlandet var intervjuer på båda företagen med respondenter på olika befattningar, såväl operativa som strategiska. Resultaten jämfördes sedan med litteraturen på området för att finna likheter och skillnader. Våra resultat visar vad företag i liknande situation bör tänka på för att kunskapsdelningen skall ha en förutsättning för att fungera på ett optimalt sätt. Vi fann att en framgångsrik kunskapsdelning i hög grad beror på de inblandade
organisationernas möjligheter till kulturell anpassning, hur relationen mellan organisationerna avspeglas i verksamheten samt hur väl organisationerna kan förvärva extern kunskap till den egna organisationen.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Wennbom, Miriam
Nilsson, Håkan
Keywords
IT-outsourcing
kunskapsdelning
organisatorisk kontext
Language
sv