Tillvägagångssätt vid strategisk förändring En fallstudie av outsourcingprocessen i ett globalt företag
Abstract
Förändringsprocessen inom en organisation kan genomföras på olika sätt. Några av de viktigaste
funktionerna är att organisationens förenade kompetens finns tillgänglig under processen och att
människorna tillsammans skapar en gemensam bild över situationen att utgå från. Andra viktiga aspekter att ta hänsyn till rör bl a. kulturen inom organisationen samt informationsspridningen. Alla
parter som berörs av förändringen måste informeras på ett bra sätt. Den ursprungliga utgångspunkten för det här magisterprojektet kan härledas till relationen mellan akademiska teoretiska modeller eller ramverk och verksamheters professionella. Används ramverken utanför den akademiska världen och i sådana fall i vilken utsträckning? Vår fallstudie bygger på ett globalt företags tillvägagångssätt under en strategisk förändringsprocess och migrationsprocess.
Fallstudien baseras på 13 intervjuer med anställda på SKF. En jämförelse görs mellan SKF: s
outsourcing av IT-verksamheten och de tre ramverken; Livscykelmodellen (LCM), Mål Beslut
Information (MBI) och Soft Systems Methodology (SSM). Vår analys visar att SKF: s tillvägagångssätt var relativt likt LCM och SSM. Vissa brister existerar kring implementeringsfasen i ramverken. För att vidareutveckla informationen har vi valt att understryka det som genom studien framkom som viktigt under SKF: s migrationsprocess. Sammanfattningsvis handlar det om att få
ordning på faktorer som på att ha en fungerande kommunikation med alla involverade parter, att
det finns tillräckligt med kompetens på plats för att hantera migrationsprocessen. Dessutom är det
viktigt ha en god kontroll över processen med kontinuerliga uppföljningar och att kontrollera och
definiera Critical Success Factors. Det gäller att redan från början ha en klar bild av vad som önskas åstadkommas och att målsättningar förankras top-down genom organisationen. Arbetet som struktureras skall vara relaterat till förväntningarna. Vi kan genom detta magisterprojekt hävda att varken det globala företaget SKF, deras internationella konsulter vid tillfället eller SKF: s globala IT-leverantör på ett direkt sätt använde sig av vare sig LCM, MBI eller SSM. Däremot finner vi
genom utförd analys att de för den aktuella förändringsprocessen på ett indirekt sätt använde sig
av LCM och SSM. Vad gäller MBI finner vi att detta ramverk knappt på ett indirekt och översiktligt sätt har använts. Således ger de akademiska ramverken endast en generell bild över vilka delar och faktorer som ingår i en förändringsprocess. De kan tillhandahålla en förståelse och viss överblickbarhet av exempelvis en förändringsprocess.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Piirainen, Maria
Lilja, Anna
Keywords
Migrationsprocess
outsourcing
ramverk
strategisk förändringsprocess
Language
sv