Show simple item record

dc.contributor.authorPiirainen, Mariaswe
dc.contributor.authorLilja, Annaswe
dc.date.accessioned2005-10-18swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:46:06Z
dc.date.available2007-01-16T16:46:06Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1075
dc.description.abstractFörändringsprocessen inom en organisation kan genomföras på olika sätt. Några av de viktigaste funktionerna är att organisationens förenade kompetens finns tillgänglig under processen och att människorna tillsammans skapar en gemensam bild över situationen att utgå från. Andra viktiga aspekter att ta hänsyn till rör bl a. kulturen inom organisationen samt informationsspridningen. Alla parter som berörs av förändringen måste informeras på ett bra sätt. Den ursprungliga utgångspunkten för det här magisterprojektet kan härledas till relationen mellan akademiska teoretiska modeller eller ramverk och verksamheters professionella. Används ramverken utanför den akademiska världen och i sådana fall i vilken utsträckning? Vår fallstudie bygger på ett globalt företags tillvägagångssätt under en strategisk förändringsprocess och migrationsprocess. Fallstudien baseras på 13 intervjuer med anställda på SKF. En jämförelse görs mellan SKF: s outsourcing av IT-verksamheten och de tre ramverken; Livscykelmodellen (LCM), Mål Beslut Information (MBI) och Soft Systems Methodology (SSM). Vår analys visar att SKF: s tillvägagångssätt var relativt likt LCM och SSM. Vissa brister existerar kring implementeringsfasen i ramverken. För att vidareutveckla informationen har vi valt att understryka det som genom studien framkom som viktigt under SKF: s migrationsprocess. Sammanfattningsvis handlar det om att få ordning på faktorer som på att ha en fungerande kommunikation med alla involverade parter, att det finns tillräckligt med kompetens på plats för att hantera migrationsprocessen. Dessutom är det viktigt ha en god kontroll över processen med kontinuerliga uppföljningar och att kontrollera och definiera Critical Success Factors. Det gäller att redan från början ha en klar bild av vad som önskas åstadkommas och att målsättningar förankras top-down genom organisationen. Arbetet som struktureras skall vara relaterat till förväntningarna. Vi kan genom detta magisterprojekt hävda att varken det globala företaget SKF, deras internationella konsulter vid tillfället eller SKF: s globala IT-leverantör på ett direkt sätt använde sig av vare sig LCM, MBI eller SSM. Däremot finner vi genom utförd analys att de för den aktuella förändringsprocessen på ett indirekt sätt använde sig av LCM och SSM. Vad gäller MBI finner vi att detta ramverk knappt på ett indirekt och översiktligt sätt har använts. Således ger de akademiska ramverken endast en generell bild över vilka delar och faktorer som ingår i en förändringsprocess. De kan tillhandahålla en förståelse och viss överblickbarhet av exempelvis en förändringsprocess.swe
dc.format.extent72 pagesswe
dc.format.extent782394 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectMigrationsprocessswe
dc.subjectoutsourcingswe
dc.subjectramverkswe
dc.subjectstrategisk förändringsprocessswe
dc.titleTillvägagångssätt vid strategisk förändring En fallstudie av outsourcingprocessen i ett globalt företagswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4472swe
dc.subject.svepInformaticsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record