Vilka krav bör styra utvecklingen av intranätbaserad kommunikation? En fallstudie inom området vård- och omsorg i stadsdelen Tynnered, Göteborgs kommun.
Sammanfattning
Den här studien tog sin utgångspunkt i en kommunal verksamhet och dess önskan att skapa
mål och mening i arbetet för de anställda. Frågan var vilka faktorer som förhindrar kommunikation av mål och mening samt vilka krav som bör styra utvecklingen av intranätbaserad kommunikation i verksamheten. För att besvara frågeställningarna valdes ett kvalitativt angreppssätt och en fallstudie som vetenskaplig metod. Sex stycken
semistrukturerade intervjuer genomfördes bland chefer och vårdpersonal i verksamheten.
Intervjufrågorna baserades på en befintlig teoretisk modell. Resultatet, som presenteras i sin helhet, analyseras och diskuteras utifrån en bred och för frågan relevant teoretisk grund.
Slutsatsen drogs att ett intranät kan vara en bra kanal för kommunikation även inom offentlig sektor om det utformas på ett attraktivt dvs. meningsfullt sätt för verksamheten.Men ett intranät ska inte ses som en ersättning för mänsklig, ansikte-mot- ansikte, kommunikation utan ska ses som ett komplement till denna.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Hassan, Najala
Nyckelord
Kommunikation
intranät
intressenter
processer
struktur
vision
Språk
sv