WEB SERVICES I 24H-MYNDIGHETEN – Potential och utmaningar
Sammanfattning
24h-myndigheten är en vision som uttalats av den svenska regeringen. Den innebär att den offentliga sektorn ska använda modern IT på ett så optimalt sätt som möjligt för att klara av framtida förändringar och krav på en effektivare verksamhet. En tänkbar lösning på detta är att med Web services i en tjänsteorienterad arkitektur integrera olika myndigheters system vilket kommer att ställa myndigheterna inför nya organisatoriska, semantiska och teknologiska utmaningar. Syftet med studien var att se vilken potential Web services har som integrationsverktyg hos svenska myndigheter samt identifiera de ovanstående utmaningarna som denna integration medför. Genom att främst vetenskaplig litteratur fick utgöra grunden för intervjuer på 13 myndigheter kunde vi dra slutsatsen att Web services har en stor potential som integrationsverktyg, internt likväl som externt. De utmaningar som identifierades ökar i komplexitet med ökad grad av integration där ett stort behov av ökad samordning kring utmaningarna finns.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Uppström, Mattias
Hedin, Carl
Nyckelord
24h-myndighet
Web services
e-government
nätverksförvaltning
interoperabilitet
tjänsteorientering
Språk
sv