VIRTUELLA COMMUNITIES SOM INFORMATIONSKÄLLA Ett hjälpmedel för konsumenter
Abstract
Denna studie har syftet att undersöka hur virtuella communities fungerar som informationskälla och hur de påverkar användarna av dessa communities ur ett
konsumentperspektiv. Studien genomfördes i tre steg med en inledande teoristudie följt av en observation av hur kommunikation och informationsspridning går till på tre stycken communities. Dessa två förberedande steg låg till grund för den huvudsakliga delen av studien som bestod av en enkät med utredningsfrågor avsedd
för användarna av de virtuella communities som undersökts. Enkäten syfte var att undersöka användarnas attityder till den information de inhämtar från communities och hur de använder sig utav den. Resultatet visar på en stor tillförlitlighet till den information som inhämtas men också en medvetenhet om att felaktigheter kan förekomma. Virtuella communities är en klart viktig informationskälla för användarna där de inhämtar en stor del av sin information och denna information
påverkar dem som konsumenter i mycket stor utsträckning.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Hultqvist, Johan
Keywords
Virtual communities
informationskälla
konsument
Language
sv