KUNSKAP I OLIKA SYSTEM, EN DOLD RESURS? En studie av Volvo Groups inköpssystem för produktionsmaterial
Sammanfattning
Denna uppsats utgör en studie av Volvo Groups inköpssystem för produktionsmaterial, GPS. Den syftar till att undersöka om det studerade inköpssystemet i någon form kan betraktas som ett Knowledge Management system och därefter komma med designförslag för att förbättra dessa aspekter hos systemet. Arbetet utfördes med hjälp av kvalitativa metoder och angreppssätt. Datainsamlingen bestod i huvudsak av öppna intervjuer med användare och tekniker inom Volvo Group. Förutom undersökningen utfördes även en del teoristudier. De viktigaste teoretiska grunderna för vår uppsats är dels klassiska verk inom Knowledge Management och dels Dick Stenmarks nyare teorier om olika former av kunskap, där han kritiserar tänkandet kring implicit och explicit kunskap. Vi kom fram till att GPS på många sätt kan liknas vid ett Knowledge Management system och att det med relativt små förändringar skulle vara möjligt att ytterligare förbättra dessa aspekter av GPS.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Svärd, Gustav
Andersson, Magnus
Nyckelord
Kunskap
Knowledge Management
Purchase systems
teams
communities
Språk
sv