• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kan IS/IT relateras till förbättringar av kundtransaktioner respektive kundrelationer?

Sammanfattning
Den stora konkurrens som avbildar dagens världsmarknad visar att det är mycket svårt för en organisation att skapa sig konkurrensfördelar och ännu svårare att behålla dessa över tid. Företagen har använt sig av olika marknadsföringsstrategier för att marknadsföra sina idéer. Valet mellan transaktions- och relationsmarknadsföring är inte på något sätt självklart. Jag har i denna uppsats för avsikt att belysa hur IS/IT kan förbättra kundtransaktioner respektive kundrelationer. Min undersökning baserades på litteraturstudier och fyra kvalitativa intervjuer med respondenten från olika företag Studien har visat att transaktionskostnaderna sjunker och att prisstrukturen förändras. IS/IT förenklar och snabbar på alla aktiviteter i affärsprocessen. IS/IT ökar möjligheterna för kundanpassade erbjudanden och priser. Men samtidigt väljer kunderna inte längre enbart utifrån produktens egenskaper utan deras inköpsbeslut baseras också på den relation kunden har med sin leverantör. Genom IT kan företagen upprätta kundrelationer på individnivå även i branscher som förr var helt dominerade av massmarknadsföring. Detta lede till ett ökat intresse för interaktiviteten med kunderna och att en strävan efter att skapa långsiktiga lönsamma kundrelationerna uppstod.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1119
Samlingar
  • D-uppsatser
Fil(er)
Nr_44_SSV.pdf (465.2Kb)
Datum
2004
Författare
Vasic, Stefan Slavomir
Nyckelord
Transaktionskostnadsteori
CRM
marknadsföring
IS/IT.
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV