• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kan IS/IT relateras till förbättringar av kundtransaktioner respektive kundrelationer?

Abstract
Den stora konkurrens som avbildar dagens världsmarknad visar att det är mycket svårt för en organisation att skapa sig konkurrensfördelar och ännu svårare att behålla dessa över tid. Företagen har använt sig av olika marknadsföringsstrategier för att marknadsföra sina idéer. Valet mellan transaktions- och relationsmarknadsföring är inte på något sätt självklart. Jag har i denna uppsats för avsikt att belysa hur IS/IT kan förbättra kundtransaktioner respektive kundrelationer. Min undersökning baserades på litteraturstudier och fyra kvalitativa intervjuer med respondenten från olika företag Studien har visat att transaktionskostnaderna sjunker och att prisstrukturen förändras. IS/IT förenklar och snabbar på alla aktiviteter i affärsprocessen. IS/IT ökar möjligheterna för kundanpassade erbjudanden och priser. Men samtidigt väljer kunderna inte längre enbart utifrån produktens egenskaper utan deras inköpsbeslut baseras också på den relation kunden har med sin leverantör. Genom IT kan företagen upprätta kundrelationer på individnivå även i branscher som förr var helt dominerade av massmarknadsföring. Detta lede till ett ökat intresse för interaktiviteten med kunderna och att en strävan efter att skapa långsiktiga lönsamma kundrelationerna uppstod.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1119
Collections
  • D-uppsatser
View/Open
Nr_44_SSV.pdf (465.2Kb)
Date
2004
Author
Vasic, Stefan Slavomir
Keywords
Transaktionskostnadsteori
CRM
marknadsföring
IS/IT.
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV