Visa enkel post

dc.contributor.authorJaworski, Peterswe
dc.contributor.authorGünther, Ellinorswe
dc.date.accessioned2004-07-01swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:48:28Z
dc.date.available2007-01-16T16:48:28Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1126
dc.description.abstractDenna uppsats presenterar en ny modell som belyser konsultens kritiska roller i verksamhetsutveckling. Modellen sammanfattar tre olika perspektiv (det rationella, det sociokulturella och det sociopolitiska) och är menad att öka förståelsen kring konsultens roller i IT-baserad verksamhetsutveckling samt hur dessa kan vara till hjälp för att öka insikten om hur klientens visioner, idéer och drömmar kan konverteras till verklighet. Modellen syftar till att belysa och empiriskt bekräfta följande fråga: Vilka är konsultens roller i IT-baserad verksamhetsutveckling? Med hjälp av denna modell samt en empirisk studie har vi kommit fram till följande distinkta slutsatser: För det första blir konsultens roll uppenbar i situationer som kännetecknas av bristande kunskaper och hög variation i klientens behovsbild. För det andra bör konsulten och klienten tillsammans utveckla klientens framtida verklighet. Konsulten bör lära klienten att bli arkitekt av sin egen verksamhet så att denne kan konvertera visioner, idéer och drömmar till en attraktiv verklighet. Enligt den empiriska bilden finns det ett stort gap vad gäller vad konsulten bör göra och vad denne egentligen gör. För det tredje kan konsultens roller i verksamhetsutvecklingens olika faser förstås i termer av lyssnare, skapare/arkitekt samt lärare. Genom en enkät har material insamlats från två olika organisationer och representerar såväl konsultens som klientens åsikter. Vår modell har visat sig vara lovande eftersom vi kunnat identifiera och bekräfta konsultens olika roller i verksamhetsutveckling i allmänhet och i IT-baserad verksamhetsutveckling i synnerhet. Därmed är vår förhoppning att modellen kan testas ytterligare i framtiden eftersom den innehåller aspekter som inte bekräftats genom denna utredning.swe
dc.format.extent131 pagesswe
dc.format.extent832475 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectKonsultswe
dc.subjectklientswe
dc.subjectIT-baserad verksamhetsutvecklingswe
dc.subjectholismswe
dc.titleKonsultens roller i IT-baserad verksamhetsutveckling - en ny modell för att förstå hur klientens visioner, idéer och drömmar kan bli verklighetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3795swe
dc.subject.svepInformaticsswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post