ANVÄNDARVÄNLIGA WEBBPLATSER ETT VERKTYG FÖR ÖKAD E-DEMOKRATI
Abstract
I studien undersöktes på vilket sätt kommunala webbplatser kan utformas så att de är både användarvänliga och lever upp till 24-timmarsmyndighetens krav. Vidare analyserades vilken roll bakgrunds -variabler som exempelvis kön och ålder samt den kommunala IT-utvecklingen spelade för uppkomsten av digitala klyftor. Vi ämnade kartlägga hur användarna beter sig när de besöker de kommunala webbplatserna samt de faktorer som påverkar deras kognitiva val vid dessa besök. Undersökningen genomfördes med ett antal semistrukturerade intervjuer som inkluderade både typiska användare samt de ansvariga på kommunernas webbplatser, i detta fall Vara och Vårgårda kommun. Härvidlag begränsades vårt arbete till att granska endast den kommunala verksamheten inom 24-timmarsmyndighetens ansvarsområde. Vi utgick från 24-timmarsmyndighetens rekommendationer och krav på webbplatsernas innehåll, användarvänlig design enligt Jacob Nielsen och vår tidigare genomförda förundersökning. Studien resulterade i ett antal riktlinjer som kan ses som rekommendationer för utveckling av användarvänliga webbplatser. De kritiska aspekterna som påverkar edemokratins kvalité fastställdes och förslag på åtgärder gavs.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Spalding, Lena
Jancikova, Renata
Keywords
E-demokrati
digitala klyftor
användarvänlig design
24-timmarsmyndigheten
kommunala webbplatser
Language
sv