ANVÄNDARVÄNLIGA WEBBPLATSER ETT VERKTYG FÖR ÖKAD E-DEMOKRATI
Sammanfattning
I studien undersöktes på vilket sätt kommunala webbplatser kan utformas så att de är både användarvänliga och lever upp till 24-timmarsmyndighetens krav. Vidare analyserades vilken roll bakgrunds -variabler som exempelvis kön och ålder samt den kommunala IT-utvecklingen spelade för uppkomsten av digitala klyftor. Vi ämnade kartlägga hur användarna beter sig när de besöker de kommunala webbplatserna samt de faktorer som påverkar deras kognitiva val vid dessa besök. Undersökningen genomfördes med ett antal semistrukturerade intervjuer som inkluderade både typiska användare samt de ansvariga på kommunernas webbplatser, i detta fall Vara och Vårgårda kommun. Härvidlag begränsades vårt arbete till att granska endast den kommunala verksamheten inom 24-timmarsmyndighetens ansvarsområde. Vi utgick från 24-timmarsmyndighetens rekommendationer och krav på webbplatsernas innehåll, användarvänlig design enligt Jacob Nielsen och vår tidigare genomförda förundersökning. Studien resulterade i ett antal riktlinjer som kan ses som rekommendationer för utveckling av användarvänliga webbplatser. De kritiska aspekterna som påverkar edemokratins kvalité fastställdes och förslag på åtgärder gavs.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2004Författare
Spalding, Lena
Jancikova, Renata
Nyckelord
E-demokrati
digitala klyftor
användarvänlig design
24-timmarsmyndigheten
kommunala webbplatser
Språk
sv