Kommunikation i komplexa sociala miljöer - en modell för kommunikationsmanagement
Sammanfattning
IT-projekt där konsult och kund ska samarbeta är en komplex social miljö. I analysfasen är informationen som kommuniceras omfattande och rik. Brister i förståelse förekommer ofta. Denna rapport presenterade en ny modell som kompletterar de traditionella kommunikationsmodellerna och dess olika effekter. Modellen kan ses som en integration av två grundläggande teorier: dels kommunikationsteorier i allmänhet och Dafts richness-teori i synnerhet, dels Langefors infologiska teori. Modellen validerades genom intervjuer med konsulter och kunder. Studien visade att kommunikationens effekter kan beskrivas i termer av olika förbättringar så som produktkvalitet, processkvalitet, innovativa idéer, ekonomisk vinst och positiv arbetsmiljö. Dessa förbättringar kan ses som en konsekvens av kommunikationens omfång, form och innehåll, deltagare samt kontext. För att dessa ska fungera måste kommunikationsmanagement säkra förutsättningar för funktionell, strukturell, infologisk och socialkulturell harmoni.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2004Författare
Persson, Elin
Hager, Charlotte
Nyckelord
kommunikation
analysfas
konsult
kund
förståelse
Språk
sv