CSdCL Samarbete i distribuerade läromiljöer
Sammanfattning
När man samarbetar i grupper via distansutbildning krävs mycket av studenter, lärare och teknologin. I denna uppsats har vi undersökt vad som behövs för att ett samarbete ska fungera och hur samarbetet påverkar studenterna. Vi studerade hur samarbetet fungerade mellan studenter i två olika distansutbildningar med skiljda förutsättningar. Syftet var att finna vilka förhållanden mellan teknologi och pedagogik som påverkade motivationen till samarbete. Med hjälp av enkäter, intervjuer och observationer undersökte vi två olika distanskurser med fokus på studenternas uppfattningar. Utifrån detta resultat och de teorier som arbetet vilar på fann vi faktorer och samband som vi tror utgör en grund för att ett distribuerat samarbete ska fungera tillfredställande. Vi kom fram till att ett fungerande samarbete förutsätter en fungerande teknisk plattform med ett aktivt deltagande. Vidare kunde vi konstatera att för att den tekniska plattformen ska fungera krävs åtgärder som hjälper studenterna att hantera tekniken, gynnar ett aktivt deltagande och att man skapar väl anpassade uppgifter.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2004Författare
Said, Ala
Bäckström, Charlotte
Nyckelord
distansutbildning
motivation
interaktion
kommunikation
CSCL
Språk
sv