• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IT-BASERADE COMMUNITIES Grundläggande faktorer för en attraktiv community

Sammanfattning
Denna studie har syftet att ta reda på vad som kännetecknar en community och vad det är som gör den attraktiv. Den ska skapa ett underlag i form av kriterier som kan användas som mall vid design och management av virtuella communities. Sammanfattningsvis är målet att skapa förståelse för de faktorer som främjar eller hämmar virtuella communities existens och framgång. Denna studie har fokuserat på: Vilka grundläggande faktorer kännetecknar en attraktiv community? -Faktorer som kännetecknar en attraktiv community är utformningen och användbarheten. Attraktionen ökar även med antal medlemmar. -De egenskaper som främjar en community är att användarna ska få ett mervärde, känna nytta och få sina behov tillgodosedda. Fler faktorer är att medlemmarna bör känna samhörighet och ömsesidighet samt ha tillgång till aktuell information. -Det finns även faktorer som hämmar en community, så som oklara ansvarsgränser, isolerade enheter, hög arbetsbelastning, komplexa överlappande processer samt irrelevans. En omfattande teoristudie genomfördes för att skapa en modell som användes för att konstruera utredningsfrågor. Denna modell låg således till grund för den empiriska studie som utfördes med fyra olika företag/organisationer.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1158
Samlingar
  • D-uppsatser
Fil(er)
Nr_19_SO,JJ.pdf (605.0Kb)
Datum
2004
Författare
Olsson, Sandra
Johansson, Jenny
Nyckelord
Virtual communities
businesscommunities
success factors
attractivity
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV