Hur kan IOS användas för att effektivisera inköpsprocessen? Interorganisatoriska system och inköp – En studie i hur IOS kan användas för att effektivisera inköpsprocessen hos företag inom livsmedelsbranschen
Sammanfattning
Genom att låta informationssystem ta steget längre än att bara fungera som samordnare inom en organisation till att fungera som länken mellan köpare och säljare skapas möjligheter att effektivisera affärsprocesser som sträcker sig utanför organisationsgränserna. Syftet med den här uppsatsen var att undersöka hur interorganisatoriska system kan fungera som möjliggörare av interorganisatoriskt samarbete och dess betydelse på inköpsprocessen. Genom litteraturstudier i artiklar och böcker samlades information in om aktuell teori och forskning inom området. Utifrån denna teori gjordes sedan en avgränsning där fokus lades på att undersöka fyra framgångsfaktorer för hur en effektivare inköpsprocess skulle kunna skapas. En studie genomfördes sedan på fyra svenska företag inom livsmedelsbranschen för att genom semistrukturerade intervjuer ta reda på hur inköpsprocessen fungerade idag och vilka planer på en effektivare inköpshantering som fanns. Det visade sig att tekniker som VMI var ett första steg mot en effektivare inköpshantering. Genom att gå över till VMI skulle de inblandade företagen få möjlighet att börja använda sig av olika typer av interorganisatoriska system i strävan efter att skapa en effektivare inköpsprocess. Generellt visade företagen en viss tillfredsställelse med hur inköpen fungerade idag samtidigt som alla kontinuerligt försökte finna nya sätt att effektivisera inköpsprocessen.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2004Författare
Saouma, Mikael
Nyckelord
Interorganisatoriska system
inköpsprocess
inköpshantering
Språk
sv