Utbildning för implementering Hur den kan generera utveckling för användare och företag
Sammanfattning
Kunskap och kunskapshantering har blivit allt viktigare för företag av idag. Samtidigt som alla hävdar att just de har den största och bästa kunskapen inom just det området finns flera
exempel på hur företagen inte tillvaratar sin samlade kunskap. Uppsatsen har fokuserat på
implementeringsfasen av nya informationssystem på företag. Syftet var att undersöka hur fasen gick till och vilka eventuella brister som fanns. För att komma fram till vad som krävs för att nå framgång och acceptans så har flertalet etablerade teorier använts som stöd för en empirisk undersökning. Undersökningen gjordes genom ostrukturerade intervjuer på relevanta företag. Vad som framkom var att företagen hade brister i kommunikationen under utvecklingsstadiet samt under och efter implementeringen. Vidare föreföll utbildningen av
användarna något skral. Vad jag kom fram till var att en löpande kommunikation innan, under och efter implementeringen skulle kunna överbrygga dessa brister och bidra till systemets framgång och acceptans samt att skapa en grund för utbildningen vid systeminförandet och även fungera som stöd vid eventuella problem.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2003Författare
Wettergren, Daniel
Nyckelord
Utbildning
implementering
kommunikation
kunskap.
Språk
sv