Show simple item record

dc.contributor.authorOldberg, Lena
dc.date.accessioned2005-06-29T08:09:05Z
dc.date.available2005-06-29T08:09:05Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/117
dc.description.abstractPå senare tid har den svenska vuxenutbildningen genomgått en förändring, mestadels karaktäriserad av en ökad decentralisering, individualisering och flexibilitet. Som igångsättare för denna förändring fungerade Kunskapslyftet, en landsomfattande utbildningsreform som skulle vidareutbilda vuxna, lågutbildade arbetslösa. Kommunerna fick ansvar för genomförandet av Kunskapslyftet i den egna kommunen. När projektet skulle utvärderas fick kommunerna av Skolverket en rapportmall att fylla i. Denna var utformad på ett sätt som lämnade mycket lite frihet till kommunerna att redovisa Kunskapslyftet enligt egna idéer. Utifrån kommunernas rapporteringar skapade sedan Myndigheten för Skolutveckling en idealkommun, kallad alfa, som fick stå för det "goda" sättet att genomföra Kunskapslyftssatsningen. Jag ville studera hur utvärderingen efter Kunskapslyftet fungerar som ett styrverktyg för att skapa den "goda" kommunen enligt Skolverkets intentioner för förändringen av vuxenutbildningen. Jag har använt Latours begrepp handlingsprogram och anti-program för att skapa en förståelse för Skolverkets intentioner och kommunernas eventuella motstånd mot dessa. Med utgångspunkt i dessa begrepp har jag gjort textanalyser av Skolverkets rapportmall och kommunernas rapporter. Tanken var att synliggöra Skolverkets styrning och att belysa kommunernas sätt att opponera mot denna styrning. Jag har i min studie identifierat ett antal strategier i kommunernas texter för att uttrycka ett motstånd mot Skolverkets intentioner. Men trots detta är styrningen mycket tydlig, och Myndigheten för Skolutvecklings fastställande av den "goda" kommunen i den sammanfattande rapporteringen gör att det motstånd som kan spåras i kommunernas egna rapporter effektivt raderas från bilden av Kunskapslyftet.eng
dc.format.extent368958 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.subjectvuxenutbildningeneng
dc.subjectKunskapslyfteteng
dc.subjectutvärderingeng
dc.subjectstyrverktygeng
dc.titleDen ”goda” vuxenutbildningen. Om utvärdering som styrverktygeng
dc.typeStudent Paper Ceng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaweng
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågorswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record