Informationsteknologi i vardagen - den intelligenta tvättstugan
Sammanfattning
De senaste generationerna har vi tillhört en kultur som har fått ont om tid. Konsten att frigöra tid är nyckeln till framgång i den mobila verkligheten. Vad som behövs är IT som dels stödjer oss i arbetslivet, dels IT som stödjer oss på fritiden så att man kan ha ett familjeliv. Tvättstugan är en samlingspunkt för människor, men är också en källa till konflikter och osämja. Tvättstugan i sin traditionella form är ineffektiv. Detta leder till ökad irritation och växande tvättberg i grannskapet. Syftet med detta arbete var att genom fältstudier och litteraturstudier ta reda på om informationsteknologi kan bespara oss tid, ilska och aggressioner i en vardagssituation som annars är präglad av tidsåtgång och just dessa känslor.
Syftet var också att ge designimplikationer till ett system ämnat för tvättstugor. Frågeställningen lyder: Kan man underlätta, effektivisera samt minska risken för konflikter genom att använda IT och ökad kommunikation i tvättstugan? I våra undersökningar har det visat sig att konflikter mellan människor minskar med ett elektroniskt system. Men det elektroniska system som vi har tittat på är inte helt anpassat till den stora variation av användare som det är avsedd för.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2003Författare
Johansson, Peter
Holmgren, Karin
Nyckelord
Tvättstuga
bokning
konflikt
tid
ineffektivitet
informationsteknologi
Språk
sv