Dokumentation som undervisningsmoment i utbildningar inom systemutveckling
Abstract
Problemområdet behandlade vilken betydelse undervisningen inom systemutvecklingsutbildningar hade för universitetsstudenters syn på dokumentationsarbete. Uppsatsen hade sin utgångspunkt hos AstraZeneca. Syftet var att utifrån intervjuer med lärare,studenter och utifrån genomgång av kurslitteratur beskriva undervisning gällande
dokumentationsarbete samt att analysera undervisningens betydelse för studenternas syn på detsamma. Undersökta utbildningar var Systemvetarprogrammet vid institutionen för
Informatik samt Datateknik- och Elektroteknikprogrammet på Chalmers i Göteborg. Vi tolkade att utbildningens betydelse för studenternas syn på dokumentation b.l.a. var att studenterna förmedlades en bild av dokumentation som viktig. Studenterna hade således en syn på dokumentation som viktig teoretiskt sett. Gästföreläsare och övningsuppgifter med förankring i näringslivet och som berörde näringslivets dokumentationsförfarande, var av betydelse för studenternas syn på dokumentation då det kunde höja motivationen hos studenterna. Även feedback hade betydelse för studenternas syn på dokumentationsarbete.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2003Author
Persson, Magnus
Larsson, Ann-Charlott
Keywords
Dokumentation
dokumentationsarbete
systemutveckling
utbildning och undervisningsmoment.
Language
sv