Dokumentation som undervisningsmoment i utbildningar inom systemutveckling
Sammanfattning
Problemområdet behandlade vilken betydelse undervisningen inom systemutvecklingsutbildningar hade för universitetsstudenters syn på dokumentationsarbete. Uppsatsen hade sin utgångspunkt hos AstraZeneca. Syftet var att utifrån intervjuer med lärare,studenter och utifrån genomgång av kurslitteratur beskriva undervisning gällande
dokumentationsarbete samt att analysera undervisningens betydelse för studenternas syn på detsamma. Undersökta utbildningar var Systemvetarprogrammet vid institutionen för
Informatik samt Datateknik- och Elektroteknikprogrammet på Chalmers i Göteborg. Vi tolkade att utbildningens betydelse för studenternas syn på dokumentation b.l.a. var att studenterna förmedlades en bild av dokumentation som viktig. Studenterna hade således en syn på dokumentation som viktig teoretiskt sett. Gästföreläsare och övningsuppgifter med förankring i näringslivet och som berörde näringslivets dokumentationsförfarande, var av betydelse för studenternas syn på dokumentation då det kunde höja motivationen hos studenterna. Även feedback hade betydelse för studenternas syn på dokumentationsarbete.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2003Författare
Persson, Magnus
Larsson, Ann-Charlott
Nyckelord
Dokumentation
dokumentationsarbete
systemutveckling
utbildning och undervisningsmoment.
Språk
sv