OPEN SOURCE SOM AFFÄRSIDÉ PENGAR, POLITIK ELLER BARA PROGRAMVARA
Sammanfattning
Denna magisteruppsats presenterar resultatet av en etnografisk intervjustudie av fyra svenska företag. Den gemensamma nämnaren för företagen i studien är att de har Open Source som grund för sin verksamhet. Uppsatsen fokuserar på vilka affärsidéer som företagen har för att dra nytta av Open Source och jämnför dessa med internationellt praktiserade idéer. Fokus är även vilka fördelar och nackdelar de ser med Open Source och på vilket sätt de förhåller sig till Open Source-rörelsen.
Resultatet visar att företagen i huvudsak inriktat sig på kringtjänster, service och supporttjänster kopplade till Open Source-mjukvara. Vidare visar resultatet att flera av
företagen prioriterar ett gott förhållande till Open Source-rörelsen. Detta innebär att man antingen startar och driver olika Open Source-projekt eller bidrar till redan existerande projekt. De styrkor som de ser i Open Source-mjukvara är främst öppenhet, inkrementell utveckling och en stor extern utvecklarbas. Förutom dessa resultat presenteras också en affärsidé som används av ett av företagen och som bygger på utbildning och konstruktion
av infrastrukturella förutsättningar för utvecklingsarbete baserat på Open Source-liknande metoder.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2003Författare
Larsson, Mats
Nyckelord
Open Source
öppen källkod
fri programvara
affärsidéer och
programvaruutveckling.
Språk
sv